Vis meny
Audioguide: Fattig kunst – rik arv

Audio: Fattig kunst - rik arv


Audioguide: Fattig kunst – rik arv

Audioguiden viser utvalgte verk fra utstillingen gruppert i åtte ulike tema. Bruk menyikon øverst til høyre.

Arte povera og parallelle praksiser 1968–2015

Denne tematiske samlingsutstillingen tar utgangspunkt i arte povera-bevegelsen, som representerer et av museets mest sentrale samlingsområder. Vi velger derfor dette fokuset nå, 25 år etter at Museet for samtidskunst åpnet sine dører for publikum.

For siste gang stiller vi nå ut gullet i samlingen i den tidligere bygningen til Norges Bank, før vi flytter inn i det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen. I tillegg til en rekke arte povera-verk, viser utstillingen arte poveras slektskap til samtidige praksiser innen konseptkunst, land art og postminimalisme. Utstillingen setter også søkelys på nyere verk som tydeliggjør at 1960-tallets kunstdebatter fortsatt har relevans for yngre kunstnergenerasjoner.

Fattig kunst

Arte poveras utgangspunkt var de politiske protestbevegelsene på slutten av 60-tallet, opposisjon mot forbrukersamfunnet og en økende kommersialisering av kunstverden. Begrepet arte povera ble introdusert av den italienske kunstkritikeren Germano Celant, som arrangerte utstillingen «Arte Povera – Im Spazio» med en liten gruppe unge, italienske kunstnere i 1967. Deres kunstneriske praksiser var nært beslektet med amerikansk konsept- og prosesskunst.

Termen arte povera, hentet Celant fra den eksperimentelle, polske teaterregissøren Jerzy Grotowskis «poor theatre». Målet var at møtet mellom skuespillere og publikum skulle være så direkte som mulig. Arte povera-kunstnerne arbeidet med performance, happenings og installasjonskunst, og brukte ofte gallerirommet som scene. De eksperimenterte med ulike materialer, og satte sammen industrielt framstilte elementer med organiske materialer som planter, levende dyr, jord, vann og ild. Flere av verkene spilte på lukt, berøring, lys og temperatur.

Rik arv

Arven fra arte povera gjenspeiles i museets samling. I en rekke norske og utenlandske kunstverk er arte poveras innflytelse tydelig. På 2000-tallet ser vi en forsterket eksperimentell holdning til materialer i nykonseptualismen og nymaterialismen – to kunstretninger som vitner om at arte poveras ideer stadig er aktuelle.

Audio: Fattig kunst - rik arv


Kroppens erfaringer: Betrakteren som medspiller