Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Rumohr, Knut/BONO

Knut Rumohr

Trestamme

Datering:1962
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Tempera på lerret
Teknikk: Tempera
Materiale: Lerret
Mål:115,5 x 141 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Overført fra Riksgalleriet 1988
Inventarnr.:MS-01799-1988
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Rumohr, Knut/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Kunst 4. Verk fra samlingen 1950-2007, 2007–2009
Rom for abstraksjon. Impulser i norsk kunst 1957-75, 2014
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Knut Rumohr var maler og grafiker, og en av de første i Norge som utviklet det abstrakte maleriet i 1950- og 60-årene. Rumohr studerte under Jean Heiberg og Georg Jacobsen på kunstakademiet i Oslo i slutten av 1940-årene og fikk undervisning i geometriske komposisjonsmetoder. Etter hvert utviklet han en mer spontan, frisk og instinktiv teknikk, som kommer til syne i ekspressive motiver basert på naturinntrykk. Rumohr var åpenbart inspirert av abstraksjonen som blant andre CoBrA-gruppen og det abstrakt-ekspresjonistiske maleriet demonstrerte i 1950-årene. I tillegg var naturen på hjemstedet i Lærdal ved Sognefjorden et viktig utgangspunkt for hans motiver, som domineres av abstraksjoner av fjell, fjorder og trær.

Trestamme er en komposisjon i tre deler hvor feltene er utført med til dels horisontale, kontante malingsstrøk. Den midterste delen er malt i tettere felter og etablerer en kompakt vertikal del i bildet. Bakgrunnen er malt i korte, men luftigere malingsstrøk, noe som skaper en viss dybde i bildet og skyver den midtre delen mot forgrunnen. Rumohr har gått tett inn på trestammen og beskriver treets overflate med en palett i jordfarger som oker, grønt, fiolett og sort i motsetning til bakgrunnen som er malt i lysere blå og fiolette farger. Han har holdt seg til en klassisk tredeling hvor det gylne snitt som kompositorisk prinsipp skaper balanse i bildet. Skildringen av treet er likevel dramatisk og nesten aggressiv. Kanskje har den aldrende, mosegrodde stammen en symbolsk betydning for kunstneren.

Tekst: Randi Godø
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag