Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Sitter, Inger/BONO

Inger Sitter

In the Picture (ENG)

Datering:1964
Betegnelse:Collage
Materiale og teknikk:Akryl og collage på lerret
Teknikk: Akryl, Tekstil, Papir
Materiale: Lerret
Mål:97,5 x 130,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1979
Inventarnr.:MS-02781-1988
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Sitter, Inger/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Kunst 4. Verk fra samlingen 1950-2007, 2007–2009
Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II, 2010
Rom for abstraksjon. Impulser i norsk kunst 1957-75, 2014
Metadata:DigitaltMuseum API

Inger Sitter er en av Norges fremste representanter for det senmodernistiske maleriet som kom for fullt i 1950- og 60-årene, parallelt med utviklingen av abstrakt-ekspresjonismen i USA. I løpet av en kort periode mellom ca 1960 og 1965 lagde hun en rekke collagearbeider, som noen hevder var inspirert av Robert Rauschenberg.

In the Picture fra 1964 er et av høydepunktene fra denne perioden. Blant annet ble det i 2005 kåret av Morgenbladet til et av Norges tolv viktigste kunstverk. Bildet er malt i felter av lyse, varme farger i oker, varm rødt og hvitt, med transparente partier. Mest karakteristisk for komposisjonen er den oransjerøde ujevne stripen som går på tvers over bildets øvre tredjedel. Collage-elementene er bygget opp av felter med dels overmalte klesplagg og avispapir. Materialvalget er ikke tilfeldig, noe som kan leses i avispapiret hvor den tydeligste teksten nettopp er «In the picture», overskriften på en artikkel om Jackson Pollock. Denne bruken av collage blir dermed mer enn et estetisk virkemiddel i billedkomposisjonen – den forteller om det modernistiske maleriets innhold, et budskap om en holdning til hva et maleri kan være og et ønske om å bryte med gamle maleriske konvensjoner. Sitter ville understreke et av modernismens hovedtrekk, som var å vise at bildet ikke var en avbildning av noe som helst, men et objekt som ikke forestiller noe annet enn seg selv.

Tekst: Benedikte Lita Engen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag