Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Slettemark, Kjartan/BONO

Kjartan Slettemark

Av rapport fra Vietnam. Barn overskylles av brennende napalm. Deres hud brennes til svarte sår og de dør

Datering:1965
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:PVA, polyester, papir og tekstil på plate
Teknikk: PVA, Polyester, Papir, Tekstil
Materiale: Plate
Mål:102,5 x 101 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Gave 1982
Inventarnr.:MS-02788-1988
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Slettemark, Kjartan/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Fantastisk politikk. Kunst i turbulente tider, 2006–2007
KjARTan Slettemark. Kunsten å være kunst, 2013–2014
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

I år 2005 ble dette verket utropt til et av de tolv viktigste norske kunstverk fra etterkrigstiden. Historien begynte i 1965, da den norske kunstneren Kjartan Slettemark skulle stille ut i Unge Kunstneres Samfunds (UKS) prosjekt «Byens bilde», som var en glassmonter på ben plassert ved Eidsvolls plass foran Stortinget i Oslo.

Bildet Slettemark valgte å vise var Av rapport fra Vietnam. Barn overskylles av brennende napalm. Deres hud brennes til svarte sår og de dør. Verket tok utgangspunkt i en avisreportasje som skildret barn som ble brent til døde av napalm i Vietnam. Dette gjorde et voldsomt inntrykk på Slettemark, og assemblagen var ifølge ham en protest mot den meningsløse volden mot barn.

Allerede den første dagen gikk noen løs på verket. Til sammen ble det angrepet ikke mindre enn tre ganger, av tre forskjellige menn. UKS sto på kravet om at verket skulle vises i hele perioden, og for å forhindre flere angrep fikk det politibeskyttelse resten av utstillingsperioden.

Angrepet kom til å danne grunnlaget for en av de viktigste kunstdebattene i Norges historie. Hendelsen førte til enorme diskusjoner i media for eller mot amerikansk innblanding i Vietnamkrigen, for eller mot modernistisk eller politisk kunst og for eller mot krenking av det amerikanske flagget.

Reaksjonen på Vietnam-bildet var så voldsom at Slettemark året etter bestemte seg for å bli svensk statsborger.

Tekst: Stina Högkvist
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag