Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© BONO/Monchaux, Cathy de

Cathy de Monchaux

Scarring the Wound (ENG)
Scarring the Wound (ENG) (original)

Datering:(1992–1993)
Betegnelse:Skulptur
Materiale og teknikk:messing, fløyel og silkebånd
Mål:90 x 90 x 15 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1993
Inventarnr.:MS-03551-1993
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© BONO/Monchaux, Cathy de
Foto:Nasjonalmuseet / Harvik, Andreas  Last ned
Del av utstilling:Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II, 2010
Metadata:DigitaltMuseum API

Billedhoggeren Cathy de Monchaux er utdannet i hjembyen London, og ble del av den unge britiske kunstscenen i 1990-årene. Scaring the Wounds ble vist i gruppeutstillingen «IN SITE – Ny britisk skulptur» i Museet for samtidskunst i 1993. Veggskulpturen består av flate, bølgende buer i messing, som ligger delvis over hverandre fra midten og utover i elleve rader. Buene er festet på midten med skruer slik at de danner en tilnærmet hjerteform. Mellom radene skimtes rød fløyel, og det hele holdes sammen av bånd av sort silke, som er tredd gjennom hull i metallet og festet i små sløyfer langs ytterkanten. Langs undersiden henger lange bånd av den samme sorte silken. Kvaliteten i materialene understrekes ved at den sensuelle røde fløyelen er mykt foldet i nesten organiske former, mens de harde, blankpolerte messingelementene minner om deler fra en maskin.

Skulpturen er laget for å henge på veggen, og som helhet kan den oppleves som en slags barokk rosett. Kombinasjonen av rød fløyel og sort silke sammen med metall kan assosieres med noe erotisk eller fetisjistisk. På avstand kan skulpturen også minne om en indiansk drømmefanger. Alt dette gjør den svært symbolsk. Gjennom kontrastene i materialbruken oppstår det spenninger, og det er mange muligheter for tolkninger. I Monchauxs skulpturer viser titlene ofte til noe som oppleves som både personlig, sårbart og ofte med referanser til forhold mellom menn og kvinner.

Tekst: Benedikte Lita Engen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag