Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Melgaard, Bjarne/BONO

Bjarne Melgaard

New love, old paint ... (Dedicated to Margaux Hemingway) Make me clean again: Some pain poems, the universe according to Paul Gaugin, sex in the artworld and one week of complete misery... (ENG)

Datering:1996–1997
Betegnelse:Installasjon
Materiale og teknikk:tegning, tekstil, kokosnøtter, utklipp, fotografi, bøker, collage, CD-plate, plastbyste
Materiale: Papir , Kokosnøtt, Ull, Bomull, Metall, Plast
Mål:Variable mål
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1997
Inventarnr.:MS-03933-1997
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Melgaard, Bjarne/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Kunst 2, 2005–2007
Absolutt installasjon, 2011–2012
Metadata:DigitaltMuseum API

Bjarne Melgaard fikk sitt gjennombrudd i Norge på 1990-tallet i en tid hvor den såkalte nykonseptualismen var den gjeldene retningen: En idebasert kunst som står i motsats til Melgaards mer spontane og emosjonelle uttrykksform. Han settes gjerne i sammenheng med en europeisk ekspresjonistisk tradisjon som har sine røtter tilbake til århundreskiftet 1900 og kunstnere som Edvard Munch og de tyske ekspresjonistiske grupperingene Die Brücke og Der blaue Reiter.

Melgaard er kjent for å provosere og tøye den moralske smertegrensen. Motivene og tematikken er ofte basert på egne erfaringer og har klare misantropiske overtoner.

Installasjonen New love, old paint … (Dedicated to Margaux Hemingway) Make me clean again: Some pain poems, the universe according to Paul Gaugin, sex in the artworld and one week of complete misery… (1996–1997) er full av referanser, innhold og materialer. Tepper og kokosnøtter er strødd utover gulvet, mens veggene er dekket av Melgaards karakteristiske tegninger. Tekstilene og tegningene gir installasjonen en intim atmosfære og en privat stemning. Som så ofte hos Melgaard, har verket flere mer eller mindre eksplisitte seksuelle hentydninger. Tittelen viser blant annet til kunstneren Paul Gauguin (1848–1903), berømt for sine stillehavsmotiver, men også sitt noe utsvevende kjærlighetsliv – med familie i Danmark og elskerinner på Tahiti. Både kokosnøttene og de flytende teppene som kan minne om vann, gir assosiasjoner til sydligere breddegrader. Ser vi installasjonen som helhet, kan vi gjenkjenne et ekko av Gauguins dekorative formspråk, ofte referert til som syntetismen – en betoning av store fargeflater som bindes sammen av linjer.

Tekst: Line Engen

Bjarne Melgaard fikk sitt gjennombrudd i Norge i 1990-årene i en tid hvor den såkalte nykonseptualismen var toneangivende: en idébasert kunstform, ofte med et redusert uttrykk. Melgaard skiller seg ut både med sitt ekspressive formspråk og sin mer private tematikk. Han er kjent for å provosere og tøye grenser. Motivene og tematikken har klare misantropiske overtoner.

Rominstallasjonen er omfattende og rik på både materialer, innhold og referanser. Tekstilene og tegningene skaper en intim atmosfære. Tittelen er lang, poetisk og fragmentert, og gir oss en rekke hentydninger til lesning av verket. En av referansene er til kunstneren Paul Gauguin (1848–1903), kjent for sine motiver av lettkledde sydhavskvinner, men også for sitt utsvevende kjærlighetsliv, med familie i Danmark og elskerinner på Tahiti. Både kokosnøttene og de flytende teppene som kan minne om vann, gir assosiasjoner til sydligere breddegrader. Og ser vi installasjonen som helhet, er det mulig å gjenkjenne et ekko av Gauguins dekorative formspråk.

Ifølge tittelen er verket også dedikert til Ernest Hemingways barnebarn, modellen og skuespilleren Margaux Hemingway. Samme året som verket ble påbegynt, ble hun funnet død som følge av en overdose. Er det et rom for overskridelser Melgaard har skapt og som vi får titte inn i? Overskridelser av kunstnerisk, moralsk og menneskelig art? Det smertefulle og det som befinner seg i randsonen av vår tålegrense får plass, kanskje ikke i samfunnet, men i denne installasjonen.

Tekst: Line Engen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag