Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Smithson, Robert/BONO

Robert Smithson

Monuments of Passaic (ENG)
Monuments of Passaic (ENG) (original)

Datering:1967
Betegnelse:Fotografi
Materiale og teknikk:sølvgelatin og tilskåret fotostatkopi
Teknikk: Positiv
Materiale: Fotopapir
Mål:42 x 288 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1997
Inventarnr.:MS-03938-1997
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Smithson, Robert/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Kunst 4. Verk fra samlingen 1950-2007, 2007–2009
Metadata:DigitaltMuseum API

I 1967 gjennomførte Robert Smithson en ekskursjon som han senere beretter om i en reiseskildring og en serie fotografier. En lørdag i september dette året dro han på ekskursjon, medbringende New York Times, Brian Aldiss’ science fiction-roman Earthworks og et Kodak Instamatic-kamera. Reisemålet var Passaic, den lille byen i New Jersey hvor han var født. Den tidligere industribyen ved bredden av Passaic-elva var nå i ferd med å forfalle.

Den kan virke underlig å velge sin fødeby som mål for en ettermiddags utflukt, spesielt når reisemålet er uten en eneste severdighet. Smithson mente imidlertid at det urbane landskapet i New Jersey sa noe om tiden som det var verdt å merke seg. Han tok bilder av en sandkasse, avløpsrør, en parkeringsplass og en motorveiavkjørsel, og kalte dem spøkefullt for «minnesmerker». Essayet «En rundtur blant Passaics monumenter» ble trykt i Artforum i desember samme år. I sin beretning om turen spør Smithson syrlig: «Har Passaic erstattet Roma som Den evige stad?» Han refererer her til fortidens Grand Tour, den dannelsesreisen og pilegrimsferden som velstående unge menn var forventet å foreta for å ta den europeiske sivilisasjonens kulturarv i øyesyn. Smithson reiste til New Jersey med samme formål, han hadde en lengsel etter å lære om egen fortid og fremtid. Hvor kommer vi fra og hvor er vi på vei, synes han å spørre, og konkluderer: «Jeg er overbevist om at fremtiden er tapt et sted på den ikke-historiske fortidens søppeldynge.»

Tekst: Andrea Kroksnes
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag