Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Holzer, Jenny/BONO

Jenny Holzer

Die Fast and Quiet When They Interrogate You or Live So Long That They are Ashamed to Hurt You Anymore (ENG)

Datering:(1983–1985)
Betegnelse:Skulptur
Materiale og teknikk:emalje på aluminium
Teknikk: Emalje
Materiale: Aluminium
Mål:38 x 46 cm
Opplag:5/26
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1998
Inventarnr.:MS-04045-1998
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Holzer, Jenny/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Kunst 2, 2005–2007
Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II, 2010
Metadata:DigitaltMuseum API

«Dø raskt og stille mens de avhører deg eller lev så lenge at de blir skamfulle av å skade deg mer.» Denne brutale setningen er inngravert i et nøkternt aluminiumsskilt, som er en del av Jenny Holzers serie om «Overlevelse», fra årene 1983–85. Språket er et viktig element i all kunst skapt av Holzer. Her brukes ordet som kunstnerisk medium. Aluminiumsskiltet er av typen man ofte ser i det offentlige rom og som uttrykker korte, opplysende eller kommanderende setninger og instruksjoner.

Bruk av språk i billedkunsten er i strid med et kunstsyn som dyrker kunstnerens personlige strek eller stil. Holzer arbeider med en kunstform som låner inn elementer fra massemedia og hverdagens språk, og setter spørsmålstegn ved konvensjonelle oppfatninger om hva kunst er. Mange av hennes tekstarbeider er idiomatiske uttrykk som bevisst kan bety flere ting. Karakteristisk for Holzers kunst er hennes slagordaktige setninger som kalles «truisms», setninger som opptrer i en tilsynelatende sannferdig språkdrakt. Denne kunstformen startet hun med etter at hun flyttet til Manhattan i 1977, et sted som er fylt av overveldende reklame- og neonskilter. Hun benytter seg av en språkbasert taktikk hentet fra konseptkunstnere som Joseph Kosuth og Lawrence Weiner. Men Holzers tekstarbeider er mer appellerende og åpenbart politiske. De parodierer maktens autoritære stemmer og understreker hvordan vi til daglig påvirkes av massemedia og reklame.

Tekst: Andrea Kroksnes
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag