Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Baird, Vanessa/BONO

Vanessa Baird

I Prefer Not (ENG)
I Prefer Not (ENG) (original)

Datering:1997
Betegnelse:Tegning
Materiale og teknikk:Blyant og akvarell på papir
Teknikk: Blyant, Akvarell
Materiale: Papir
Mål:2430 x 1520 mm
Emneord:Bildende kunst
Inventarnr.:MS-04274-1999
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Baird, Vanessa/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II, 2010
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Vanessa Baird tar ofte utgangspunkt i eget liv og egne erfaringer i sine arbeider. Kvinneliv og kvinnekropp er et hovedtema. Baird problematiserer kvinnens mange arenaer og funksjoner, knyttet til morsrollen, seksualitet og skjønnhetstyranni. Hun skildrer menneskelige egenskaper og handlinger som gjerne forbindes med skam, smerte og umoral.

En lite flatterende og utleverende skildring av kvinnekroppen virker gjerne provoserende på oss. Er det den årtusenlange tradisjonen med idealiserte kvinnefremstillinger, til forlystelse og glede for en (mannlig) betrakter, som gjør en mer «uskjønn» og realistisk fremstilling så fremmed?

I Prefer Not er del av en serie tegninger utført i sart akvarell, med høye håndverksmessige kvaliteter. Tegningene har slektskap med naive og idylliske barnebokakvareller. Form og innhold korresponderer ikke; et brudd som vekker oss til refleksjon.

Bildet består av en rekke småfortellinger, og viser en bisarr virkelighet hvor dyr har menneskelige egenskaper og omvendt. En kvinneskikkelse går igjen, ansiktstrekkene minner om kunstnerens. Kvinnen fremstår som noe utflytende og dvask i formen og er en slags signaturskikkelse i Bairds akvareller. Skikkelsen synes viljeløs og slapp i bevegelsene – som om hun er uten motstandskraft mot livets fristelser, lyster og begjær.

Den søte haren, som vi synes å kjenne igjen fra barneeventyrene, har blitt til en seksualisert mannsskikkelse. Han er en av figurene som går igjen i Bairds visuelle univers.

Tekst: Line Engen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag