Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Abramovic, Marina/BONO

Marina Abramovic

Cleaning the Mirror no. 1 (ENG)

Datering:1995
Betegnelse:Videoinstallasjon
Materiale og teknikk:videoskulptur med fem monitorer
Teknikk: monitor
Mål:185 x 46 x 48,3 cm, varighet: 180 minutter
Opplag:1/3
Opplag på 3 + 2 AP
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1999
Inventarnr.:MS-04279-1999
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Abramovic, Marina/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II, 2010
Metadata:DigitaltMuseum API

Marina Abramovics arbeid er nært knyttet til hennes egen kropp, og inkluderer også et performativt møte med tilskuerens kropp. I 1995 skapte Abramovic en serie arbeider under fellestittelen Cleaning the Mirror (I, II, og III). Videoinstallasjonene baserer seg på performancer som Abramovic gjennomførte ved Universitetet i Oxford og Pitt Riversmuseet i Oxford i 1995. Hver video er innspilt i sanntid. Lydene av vann, børsting og pust er også innspilt rett fra den opprinnelige performancen.

Cleaning the Mirror I viser ulike deler av et skjelett – hodet, brystet, hoften og føttene – på fem skjermer som er stablet over hverandre, slik at de til sammen danner en noe forstørret menneskekropp. Vi ser kunstnerens hender skrubbe deler av skjelettet med en gulvskrubb.

Abramovic har beskrevet performancen slik: «Jeg sitter med et skjelett i fanget, ved siden av meg har jeg en bøtte full av såpevann. Med høyrehånden skrubber jeg deler av skjelettet grundig.»

Tittelen «Cleaning the Mirror»– å rense speilet – benytter en gammel zenbuddhistisk metafor for det å tømme sinnet. Abramovic har i over førti år brukt forskjellige mentale og fysiske konfrontasjonsteknikker for å oppnå denne mentale roen i sine performancer. Skjelettet hun bruker her, symboliserer døden. I vestlig kunsttradisjon har særlig hodeskallen vært brukt som et symbol på livets forgjengelighet. Å møte sin egen død er på sett og vis å «rense speilet».

Tekst: Andrea Kroksnes
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag