Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Bull, Henrik

Henrik Bull

Kristkirken II. Vestfrontens rekonstruksjon
Kristkirken II (original)

Datering:(1908)
Andre titler:Christ Church. Proposal for Reconstruction of the West Front at Throndheim Cathedral (ENG)
Betegnelse:Konkurranseutkast, Fasadeoppriss
Materiale og teknikk:Blekk og akvarell på papir
Teknikk: Tegning, Lavering, Vannfarger, Blyant, Blekk
Materiale: Papir , Papp, Tekstil
Mål:954 x 610 mm
Emneord:Arkitektonisk tegning
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv – sted:Trondheim, Norge
Ervervelse:Ervervelsesopplysninger under arbeid
Inventarnr.:NAMT.00148.001
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Opphavsrett:© Bull, Henrik
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Nidarosdomen er det byggverket som har generert mest debatt i norsk arkitektonisk kultur over lengst periode. I 1872 overtok Christian Christie ledelsen for restaureringsarbeidet, et verv han hadde til 1906. I løpet av denne perioden restaurerte han store deler av kirken, men vestfronten lå fortsatt i ruiner. I 1903 kom Christie med et forslag til gjenreisning som utløste den bitre og årelange «rosekrigen». For hva slags vindu hadde egentlig vestfronten hatt? Rosevindu eller grindverksvindu? De lærde strides.

Etter Christies fratreden ble det bestemt å utlyse en konkurranse om utformingen av vestfronten, som også skulle avgjøre hvem som ble ansatt som ny leder av restaureringen. To forslag ble trukket fram av juryen, det var Nidaros gamle sigil av Olaf Nordhagen og dette, Kristkirken II av Henrik Bull. Nordhagens utkast hadde rosevindu, Bulls grindverksvindu. Bull fikk ros for et forslag som vokste organisk opp av den eksisterende portaletasjen og bilderekken, men halve juryen holdt likevel på Nordhagens rose. De ønsket en omkonkurranse mellom de to utkastene, men Bull erklærte at han ikke ville delta da juryen ikke ville bestemme seg for hvilket vindu de ønsket før omkonkurransen. Det endte med at Nordhagen fikk oppdraget, men det ville være galt å si at roen senket seg. Rosekrigen fortsatte som «systemstriden ».

Dette er et av få eksempler på at Henrik Bull engasjerte seg i restaurering og fortidsminnevern. Det er derfor interessant at han kom såpass nærme å lede arbeidet med restaureringen av Nidarosdomen.

Tekst: Bente Aass Solbakken
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur