Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Munthe-Kaas, Herman/Blakstad, Gudolf

Gudolf Blakstad
Herman Munthe-Kaas
Blakstad & Munthe-Kaas Arkitekter (arkitektkontor)

Bodø kirke
Bodø Kirke (original)

Datering:24. desember 1948
Betegnelse:Utkast, Eksteriørperspektiv
Materiale og teknikk:Penn og kull på transparentpapir
Teknikk: Penn, Kull
Materiale: Transparentpapir
Mål:42,6 x 53,2 cm
Emneord:Arkitektonisk tegning
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv – sted:Bodø, Norge
Stil:
Ervervelse:Gave fra Blakstad og Munthe-Kaas Arkitektkontor, 1988
Inventarnr.:NAMT.bmk422.012
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Opphavsrett:© Munthe-Kaas, Herman/Blakstad, Gudolf
Foto:Nasjonalmuseet / Andersen, Øyvind  Last ned
Del av utstilling:Brytninger. Norsk arkitektur 1945-65, 2010–2011
Arkitektur på museum. Et 40 års-jubileum, 2015
Metadata:DigitaltMuseum API

27. mai 1940 var Bodø under angrep av tyske jagerfly og lå på kort tid i ruiner. Etter krigen kom arbeidet med gjenreisning i gang for alvor. Et viktig ledd i denne prosessen var da arkitektkonkurransen om tegninger til ny domkirke ble utlyst i 1947. Tomtas sentrale plassering betydde at den nye kirken kunne bli et kollektivt symbol på oppbyggingen av Bodø etter krigens enorme ødeleggelser. Arkitektene Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas vant konkurransen med utkastet Katedral.

Den realiserte domkirken, som ble vigslet i 1956, ligger nært opptil arkitektenes konkurranseutkast. Kirken kan ses som en allusjon til den tradisjonelle italienske basilikaen, et formgrep som møtte motstand i debatten om modernismens videreføring etter krigen. Kirken står høyreist og monumental på den flate Bodøhalvøya. Ifølge arkitektene, hentet de inspirasjon fra fjellene på Landego vest for Bodø og Børvasstindene i sør.

Skallkonstruksjonen i betong gjorde det mulig å heve det hvelvede taket i midtskipet 16 meter over midtgangen, uten bruk av søyler i kirkerommet. Linjene som dannes av overgangene mellom kirkens fem skip, konvergerer mot et forsvinningspunkt i alterveggen. Midtskipshvelvet strekker seg over i koret som i en katedral. Kirkerommet ender i et tolv meter høyt vindu, i form av et glassmaleri som virker som en lysende altertavle.

Tegningen viser det frittstående klokketårnet i dialog med hovedfasaden. Den dramatiske himmelen har arkitektene fått fram ved å bruke kull på baksiden av det gjennomsiktige papiret.

Tekst: Lise-Mari Valle Olsen
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur