Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Moestue, Eyvind/Schistad, Ole Lind

Moestue og Schistad (arkitektkontor)

Ingierstrand bad

Datering:1933 eller 1934
Andre titler:Design for Ingierstrand Baths (ENG)
Betegnelse:Utkast, Eksteriørperspektiv
Materiale og teknikk:Gouache på farget papir
Teknikk: Gouache
Materiale: Papir
Mål:413 x 588 mm
Emneord:Arkitektonisk tegning
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv – sted:Ingierstrandveien 30, Oppegård, Norge
Stil:Funksjonalisme
Ervervelse:Gave 1993 til Norsk Arkitekturmuseum
Inventarnr.:NAMT.m&s002.005
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Opphavsrett:© Moestue, Eyvind/Schistad, Ole Lind
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Mellomkrigstidens dyrking av sunnhet, frisk luft, sol og badeliv ble gitt fysisk form langs kysten. Flere sjøbad dukket opp. Det største og mest spektakulære er Ingierstrand bad utenfor Oslo. Tomta er på 25 mål og har 400 meter strandlinje. Anlegget åpnet i 1933 med stupetårn, omkledningspaviljong med 700 garderober, en liten restaurant og en administrasjonsbygning. Det gikk rutebåt fra Oslo, og folk strømmet til. Den første sommeren var det rundt 60 000 gjester der.

Suksessen inspirerte de private eierne, som året etter åpnet den enorme restaurantbygningen; 400 sitteplasser innendørs og 1000 i friluft. Tegningen viser restaurantanlegget; en langstrakt fløy med panoramavinduer mot sjøen og terrassene på utsiden. De kubiske volumene er mer uensartede på tegningen enn i det realiserte bygget, som består av en hovedfløy og en mindre tårnfløy.

Antakelig er tegningen laget av arkitektene tidlig i planleggingen. Anleggets blikkfang og hovedmotiv – et utendørs dansegulv – var tydelig med på dette stadiet. Dansegulvets sirkulære skive på tolv meter i diameter krager ut over en bærende tykk betongsøyle. Dette skulpturelle elementet binder sammen øvre og nedre terrasse og forankrer anlegget til terrenget.

Presentasjonstegningen viser anlegget i skumring, noe flere arkitekter valgte for å framstille hypermoderne konstruksjoner i romantisk kveldslys. Her forsterkes effekten ved at tegningen er utført på gult papir som gir en egen glød.

Tekst: Bente Aass Solbakken
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur