Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Nils-Ole Lund

[Uten tittel]

Datering:Januar 1989
Betegnelse:Collage
Materiale og teknikk:Papircollage, blandet teknikk på kartong
Teknikk: Collage, Digitalt trykk
Materiale: Papir , Papir
Mål:35,0 x 50,2 cm
Ervervelse:Gave 1989
Inventarnr.:NAMT.nol001
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Den danske arkitekten Nils-Ole Lund kom til Norge i 1955, da han fikk jobb hos Knut Knutsen. Fra 1963 til 1965 var han dosent ved NTH, deretter professor og senere rektor ved Arkitekthøjskolen i Århus fram til 1985. I tillegg til sitt store pedagogiske arbeid og faglitterære forfatterskap, har Lund også praktisert som arkitekt og billedkunstner. Hans collager har fått internasjonal oppmerksomhet.

Denne collagen gir et mangetydig bilde av en idyll med truende undertoner. Foran en palladiansk villa renner en rolig elv. På den andre elvebredden ser vi to grupper: En kvinne som ser ut som om hun hører hjemme på slutten av 1800-tallet og to jenter som gir assosiasjoner til Édouard Manets maleri Frokost i det grønne (1863). Scenen bak dem ser mer arkaisk ut og kunne være fra et maleri av 1600-tallsmaleren Nicolas Poussin: To kuer, en gjeter som snakker med en kvinne og en annen kvinne som fyller vann i en krukke. Harmonien kontrasteres av en branntomt til høyre i forgrunnen av bildet.

Lunds collager er ofte en form for arkitekturkritikk. Han var en del av den postmoderne billedproduksjonen og samtidig en kritiker av postmodernismen. I hans motivverden settes gjerne ikoniske bygninger sammen med groteske elementer eller modellvakre kvinner. I Lund-collagen The Triumph of Postmodernism, hviler en vakker kjolekledd kvinne foran Michael Graves ikoniske Portland building mens hun filer neglene. Vi er ikke i tvil om samtidsarkitekturens tomhet.

Tekst: Ulf Grønvold
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur