Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Nikolai Astrup

Fugl på sten
Martzstemning (original)

Datering:1905 (plate) / ca. 1914 (trykk)
Andre titler:Bird on a Stone (ENG)
Betegnelse:Grafikk, Egenhendig trykk
Materiale og teknikk:Håndkolorert fargetresnitt på papir
Teknikk: Fargetresnitt, Håndkolorering
Materiale: Papir
Mål:475 x 330 mm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Fugl, Fjell
Motivtype:Landskap
Ervervelse:Kjøpt 1976
Inventarnr.:NG.K&H.1976.0011
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Nerdrum, Knut Øystein  Last ned
Del av utstilling:Avtrykk. Tresnitt fra fem århundrer, 2015–2016
Japanomania i Norden., 2016
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Nikolai Astrup arbeidet både som maler og grafiker, med hovedvekt på maleri. Hans innsats som grafiker står imidlertid ikke tilbake i originalitet og kunstnerisk kvalitet. Astrup var først og fremst opptatt av landskap. Hans skildringer er nær knyttet til hjemstedet, Jølster i Sunnfjord, som han kjente godt fra barnsben av. Særlig var han fascinert av de ulike stemningene som årstidenes og værets skiftninger gir, med de stedegne landskapsformasjonene som fast referanse. I fargetresnitteknikken fant Astrup et særlig egnet medium for å kunne fastholde deler av et motiv og variere andre. Ved å kombinere avtrykk av en plate som han ikke forandret, med plater hvor han hadde endret deler av motivet og fargene, kunne han skildre forskjellige stemninger, mens landskapet i hovedtrekk var det samme. Dessuten malte Astrup gjerne flere farger på én plate, mens fargegrafikkens sedvanlige metode er å benytte én plate for hver farge. Han malte også ofte direkte på avtrykket. Trykkenes rike koloritt gir hans fargetresnitt en utpreget malerisk karakter.

Alle variantene som Astrup laget av Fugl på stein er vårbilder; forskjellene er hovedsakelig estetiske, samtidig har kunstneren i et brev sagt om to eksemplarer at han tenkte seg det ene som en dageller kveldsstemning og det andre som vårnattsstemning. Bildet har fremtredende dekorative trekk, og den lette, lyriske tonen har gjort dette tresnittet til et av Astrups mest populære.

Tekst: Sidsel Helliesen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945