Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Peter Nicolai Arbo

Åsgårdsreien

Datering:1872
Andre titler:The wild Hunt of Odin (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:166 x 240,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Folklore
Motivtype:Mytologisk scene eller figur, Religiøs scene eller person
Ervervelse:Kjøpt 1872
Inventarnr.:NG.M.00258
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Relaterte objekter (Relatert motiv):

Peter N. Arbos store maleri Åsgårdsreien har sitt utgangspunkt i norrøn mytologi og arkeologi, men også i samtidens nasjonalromantiske diktning – først og fremst Johan Sebastian Welhavens dikt med samme tittel, hvor åpningslinjen lyder: ”Lydt gjennem Luften i Natten farer et Tog paa skummende sorte Heste.” Forfatteren og folkeminnegranskeren Peter Chr. Asbjørnsen hadde også skrevet flere artikler om det mytologiske fenomenet åsgårdsrei. Dette var artikler som den historisk interesserte Arbo ganske sikkert kjente til. Åsgårdsreien var et følge av de norrøne gudene som jaget over himmelen og spredte uhygge ved midtvinterstid. Urolige døde sjeler var i følget, og ifølge norsk tradisjon var det helten Sigurd Fåvnesbane som ledet an. Baktroppen ble dannet av trollkjerringa Gyro Rysserova. Hadde man ikke sørget for skjul når reia raste over en, kunne man lett bli trukket opp i følget.

Arbos maleri (som finnes i flere varianter) rommer et mangfold av overnaturlige skikkelser. De og landskapselementene er framstilt overbevisende naturtro. Over et øde, månebelyst landskap vrimler de himmelske ryttere fram, fulgt av den norrøne mytologiens hovedgud Odins ravner. Krigsguden Tor dundrer fram med hevet hammer i sin bukketrukne vogn. Bildets dommedagsstemning og dramatiske komposisjon har flere trekk fra romantikken gjennom blant annet kontrasten mellom liv og død, lys og skygge og nær og fjern. Ved lesning av Welhavens dikt og inntrykkene fra Arbos maleri, er det ikke vanskelig å forestille seg at åsgårdsreien var et bråkete og skremmende følge.

Tekst: Ellen J. Lerberg
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945