Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Halfdan Egedius

Drømmeren (maleren Torleiv Stadskleiv), Bø i Telemark

Datering:1895
Andre titler:The Dreamer. Portrait of the Painter Torleiv Stadskleiv. (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:100 x 81,5 cm
Emne:Bildende kunst
Motiv:Portrett
Person relatert til motiv:Stadskleiv, Torleiv Jørgensen (avbildet person )
Motivtype:Portrett
Ervervelse:Kjøpt av kunstnerens foreldre 1899
Inventarnr.:NG.M.00505
Registreringsnivå:Enkeltverk
Eier:Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Samling:Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet
 Last ned
Publiserte utstillinger:4A837DA3-904B-4447-9AF6-155A4D14A679
C2901D38-57A6-4DD0-B342-25FCE70F2522
82C36348-2236-47E5-ACB7-5BAAD077F9F2
Metadata:DigitaltMuseum API
Kategori:

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945

På tross av sin korte levetid satte Halfdan Egedius tydelige spor etter seg i norsk kunst. Hans talent ble oppdaget tidlig og han tok fatt på utdannelsen allerede som niåring, ved Bergsliens malerskole. Under utdannelsen i Kristiania hadde han blant andre også Erik Werenskiold og Harriet Backer som lærere.

Egedius’ kunst representerer oppbruddet fra realismen og orienteringen mot et mer stemningsmettet uttrykk. Det viser seg i forenklingen av formene, ledig fargebruk og bølgende penselstrøk. Men først og fremst viser Egedius’ motiver en personlig tolkning av landskap og miljøer.

Maleriet Drømmeren bygger på 1880-årenes revitalisering av kunstnerportrettet som sjanger. Den tolv år eldre malerkollegaen Torleiv Stadskleiv er avbildet i en bondestue i Bø i Telemark, hvor Egedius bodde sommeren 1895. Fremstillingen er både storslått enkel og uformell. Med blikket rettet mot lyset som siver inn sitter figuren hensunket i egne tanker. Han er plassert litt til siden i billedfeltet, balansert av solflekken på gulvet. Fargemessig er bildet organisert rundt et midtparti i svart-hvitt, omgitt av komplementærskjemaet rødt, gult og grønt, med de knallrøde sokkene og kubbestolen som blikkfang.

Posituren trekker veksler på et populært motiv i kunsthistorien: den melankolske tenkeren. Mot slutten av 1800-tallet ble motivet tatt opp og reformulert av blant andre Auguste Rodin og Edvard Munch. Hos Egedius er temaet formulert på en mer jordnær og tilforlatelig måte.

Tekst: Øystein Ustvedt
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2