Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Halfdan Egedius

Drømmeren (maleren Torleiv Stadskleiv), Bø i Telemark

Datering:1895
Andre titler:The Dreamer. Portrait of the Painter Torleiv Stadskleiv. (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:100 x 81,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Portrett
Motiv – person:Stadskleiv, Torleiv Jørgensen (avbildet person )
Ervervelse:Kjøpt av kunstnerens foreldre 1899
Inventarnr.:NG.M.00505
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900, 2015
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

På tross av sin korte levetid satte Halfdan Egedius tydelige spor etter seg i norsk kunst. Hans talent ble oppdaget tidlig og han tok fatt på utdannelsen allerede som niåring, ved Bergsliens malerskole. Under utdannelsen i Kristiania hadde han blant andre også Erik Werenskiold og Harriet Backer som lærere.

Egedius’ kunst representerer oppbruddet fra realismen og orienteringen mot et mer stemningsmettet uttrykk. Det viser seg i forenklingen av formene, ledig fargebruk og bølgende penselstrøk. Men først og fremst viser Egedius’ motiver en personlig tolkning av landskap og miljøer.

Maleriet Drømmeren bygger på 1880-årenes revitalisering av kunstnerportrettet som sjanger. Den tolv år eldre malerkollegaen Torleiv Stadskleiv er avbildet i en bondestue i Bø i Telemark, hvor Egedius bodde sommeren 1895. Fremstillingen er både storslått enkel og uformell. Med blikket rettet mot lyset som siver inn sitter figuren hensunket i egne tanker. Han er plassert litt til siden i billedfeltet, balansert av solflekken på gulvet. Fargemessig er bildet organisert rundt et midtparti i svart-hvitt, omgitt av komplementærskjemaet rødt, gult og grønt, med de knallrøde sokkene og kubbestolen som blikkfang.

Posituren trekker veksler på et populært motiv i kunsthistorien: den melankolske tenkeren. Mot slutten av 1800-tallet ble motivet tatt opp og reformulert av blant andre Auguste Rodin og Edvard Munch. Hos Egedius er temaet formulert på en mer jordnær og tilforlatelig måte.

Tekst: Øystein Ustvedt
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945