Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Gustav Wentzel

Frokost

Datering:1882
Andre titler:Breakfast I. The Artist's Mother and Brother (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:101 x 137,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1903
Inventarnr.:NG.M.00610
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Relaterte objekter (Utført pa grunnlag av):

En rolig morgenstemning hviler over rommet. I forgrunnen sitter en kvinne og en gutt – trolig mor og sønn – og inntar dagens første måltid. I bakgrunnen ser vi inn i et tilstøtende rom der dagslyset faller inn av et vindu. Som i flere av sine malerier har Gustav Wentzel også her lagt vekt på å beskrive lysets virkinger. Dagslyset danner høylys på detaljer i rommet, som for eksempel kvinnens giftering og deler av dørkarmen. Kontrasten mellom det varme lyset inne og det noe kjøligere, blålige lyset fra vinduet gir stemning til rommet.

Vi finner den samme detaljrealismen i alle Gustav Wentzels bilder fra første del av 1880-tallet. Hans observasjoner av omgivelser og personer er nedtegnet med fotografisk nøyaktighet. I et bilde som Frokost I vies tingene like mye oppmerksomhet som personene. Wentzel viser oss hverdagslivet slik det var, og hans motiver fra barndomshjemmet og samtidens miljø i hovedstaden har en kulturhistorisk dokumentasjonsverdi i tillegg til sin kunstneriske kvalitet.

I motivvalg var Wentzel på linje med Krohg, Werenskiold og Thaulow. Det var ikke lenger bare borgerskapet som skulle avbildes, men også de mindre bemidletes samfunnslag. Men i fargeholdning har Wentzels bilder et tyngre innslag av tradisjonelt salongmaleri enn av naturalismens lyse, friske farger slik vi kjenner den hos de tre andre nevnte kunstnerne. Flere studiebesøk (første gang i 1884) i Paris åpnet imidlertid Wentzels øyne for en lysere fargepalett, noe som preger hans senere malerier.

Tekst: Vibeke Waallann Hansen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945