Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Halfdan Egedius

Spill og dans

Datering:1896
Andre titler:Play and Dance (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:83 x 95,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Portrett
Motiv – person:Stadskleiv, Torleiv Jørgensen (avbildet person )
Ervervelse:Kjøpt 1905
Inventarnr.:NG.M.00662
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900, 2015
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Relaterte objekter (Utført pa grunnlag av):

Maleriet Spill og dans omtales ofte som ”uferdig”, men er like fullt blitt stående blant Halfdan Egedius’ mest betydelige verk. Fargebruken er dempet og formene står frem som bare delvis utførte eller de forsvin- ner mot et ubestemmelig mørke. Miljø og detaljer tones ned til fordel for en summarisk helhetsvirkning. Den løse formen bygger opp under bildets stemningsfulle motiv knyttet til musikk, rytmer, dans og ekstase.

Bildet er malt i Bø i Telemark sommeren 1896, med malerkollega Torleiv Stadskleiv som modell for felespilleren. På sin første tur i disse traktene, som var i 1892, ble Egedius fengslet av Telemarks natur og kultur, og ikke minst av ”villskapen” som lå i områd- ets musikk- og dansetradisjoner. Egedius arbeidet med temaet over en lengre periode og vi kjenner flere tegninger, forstudier og variasjoner av motivet. Forholdet mellom felespilleren, instrumentet og de dansende skaper en suggererende fornemmelse av lyd, bevegelse og sterke følelser. De grove strøkene og flyktige fargeflekkene understreker dette. Musikk var ellers et utbredt tema i 1890-årenes malekunst.

Kvinnene i bakgrunnen er kledd i karakteristiske folkedrakter. Spillemannens lyse profil står frem i kontrast mot bakgrunnens mørke, og er plassert langt ut til venstre. Lyset gir ansiktet et dramatisk preg. Med halvt lukkete øyne gir han seg hen til musikkens evne til å drive de dansende stadig videre. Sentralt i komposisjonen står en gåtefull rød form – kanskje et abstrakt symbol for følelsene og kreftene som er i sving?

Tekst: Øystein Ustvedt
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945