Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Eugen, prins/BONO

prins Eugen

Innsjøen

Datering:1891
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:60 x 201 cm
Emne:Bildende kunst
Motivtype:Landskap
Ervervelse:Gave 1892
Inventarnr.:NG.M.00713
Registreringsnivå:Enkeltverk
Eier:Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Samling:Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:©Eugen, prins/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode
 Last ned
Publiserte utstillinger:C2901D38-57A6-4DD0-B342-25FCE70F2522
Metadata:DigitaltMuseum API
Kategori:

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945

Det er blitt sagt at Prins Eugen, yngste sønn av kong Oscar II og dronning Sophie, ble kunstner mer på tross av enn på grunn av sin kongelige herkomst. Han studerte en tid kunsthistorie, men ble fanget opp av radikale kunststrømninger og dro til Paris hvor han ble elev av Léon Bonnat, Alfred Roll og en kort tid PierrePuvis de Chavannes. Prins Eugen var landskapsmaler, og han hentet ofte sine motiver fra kulturlandskapet rundt Stockholm og Mälaren eller fra Skåne. Prinsen ble i Sverige på 1890-tallet en viktig talsmann for stemningsmaleriet, som også ble praktisert av hans norske malervenner Eilif Peterssen, Frits Thaulow og Erik Werenskiold.

I Innsjøen brer det småkuperte landskapet på Balingsta seg utover med åkre, skog og herregårdsbebyggelse. Dominerende i den kveldsstille naturen ligger innsjøen Orlången uten en krusning på overflaten. Nymånen, som reflekteres i vannspeilet, antyder at natten er i anmarsj, og det er kommet lys i vinduene på det store huset. I nyromantikkens stemningsmaleri ved forrige århundreskifte lot malerne detaljene smelte sammen til enhetlige flater. Prins Eugen lar her det relativt grovmaskete lerretet korrespondere med en ganske tørr og kornete fargebehandling. I skyggen av trærne gir flekker av gult og blått en optisk effekt, som især begeistrer svensker:

”Jag förstår inte att man kan måla med andra färger än blått och gult. Det ger ju en försmak av saligheten, men så är det också komplementsfärgerna. Bra rolig att ha vetenskaplig bildning!” (Prins Eugen i brev til Helena Nyblom, september 1892.)

Tekst: Frode Haverkamp
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2