Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Christian Krohg

Albertine i politilegens venteværelse

Datering:(Påbegynt 1885, avsluttet 1887)
Andre titler:Albertine to see the Police Surgeon (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:211 x 326 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt for A.C. Houens fond 1907
Inventarnr.:NG.M.00776
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Christian Krohg. Bilder som griper, 2012
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Christian Krohgs ambisjon i 1880-årene var å lage kunst som engasjerte, og med fortellingen om Albertine oppnådde han nettopp å skape debatt omkring et aktuelt tema. Romanen Albertine (1886) og maleriet Albertine i politilegens venteværelse (1885–87) ble til parallelt, og var begge krasse angrep på myndighetenes unnfallenhet og dobbeltmoral med hensyn til den offentlige prostitusjonen i samtidens Kristiania. Romanen ble beslaglagt av Justisdepartementet, med anklage om: ”Krænkelse af Sædelighed og Blufærdighed”. Krohg førte saken helt til Høyesterett, men boken forble forbudt.

Maleriet ble ferdigstilt februar 1887, og skildrer omstendighetene rundt tvangsundersøkelsen som de prostituerte måtte underkaste seg. Denne politikontrollerte gynekologiske undersøkelsen representerer vendepunktet i romanfiguren Albertines liv: fra fattig sypike til ”offentlig fruentimmer”. Bildets senter og umiddelbare blikkfang er en av byens prostituerte, som danner en kontrast til Albertine-skikkelsen. Albertine ses lenger inn i billedrommet og er framstilt ydmyk og ille berørt, men snart vil hun miste skammen og bli som de andre i politilegens venteværelse: en fallen kvinne.

Krohg benyttet seg av historiemaleriets retorikk; typisk er det fortellende innholdet, scenemessig oppbygging av handlingen og det store formatet. Realister som Krohg tok i bruk slike formale grep i den hensikt å synliggjøre sosiale temaer i samtiden.

Tusenvis av interesserte fra alle samfunnslag kom for å se maleriet da det ble stilt ut i Kristiania våren 1887.

Tekst: Vibeke Waallann Hansen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945