Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Willumsen, Jens Ferdinand/BONO

Jens Ferdinand Willumsen

Etter stormen

Datering:1905
Andre titler:After the Tempest (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Tempera på lerret
Teknikk: Tempera
Materiale: Lerret
Mål:156 x 150,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Kystlandskap
Motivtype:Landskap
Ervervelse:Kjøpt 1913
Inventarnr.:NG.M.01008
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Willumsen, Jens Ferdinand/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Fornuft og Følelser. Nordisk maleri og skulptur fra samlingene, 2009
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

En ung kvinne kommer løpende på en øde strand med en liten gutt etter seg. For å få kontakt strekker gutten den ene armen forgjeves fram mot kvinnen. Hennes kroppsspråk viser tydelig at hun har nok med seg selv og sin egen fortvilelse. Årsaken ser vi bak henne: En kantret båt som har blitt tatt av stormen. Kanskje er det en av hennes kjære som har druknet i uværet som nå er passert? Hun og gutten er overlatt til seg selv og den mennesketomme og ugjestmilde naturen. Selv solens intense stråler, de skarpe klippene og den tomme stranden kan oppleves som truende og nedbrytende. Dette har Jens Ferdinand Willumsen understreket gjennom den skarpe tegningen og den disharmoniske fargebruken, med lysende fiolett, skitten oransje, giftig grønt og syrlig gult.

På denne tiden var Willumsen opptatt av det dynamiske forholdet mellom de skapende og de destruktive kreftene i naturen, ofte knyttet til motiver med fjell og hav. I maleriet Sol og ungdom representerer de løpende og badende barna vital livsglede, mens i Etter stormen er det fortvilelse og ensomhet som dominerer. Som inspirasjon for den løpende kvinnen tok han utgangspunkt i gipsavstøpningene av de flyktende ofrene for vulkanutbruddet i Pompeii (år 79). Under utgravingene av Pompeii fant man ut at man kunne helle gips inn i hulrom som mennesker, dyr og gjenstander hadde etterlatt seg i askelagene og ta avstøpninger av dem. Willumsen kjente godt til disse avstøpningene.

Som maler, keramiker, skulptør og arkitekt var Willumsen Danmarks mest internasjonale og allsidige kunstner rundt århundreskiftet. Han laget selv den kunstferdig utformete rammen med bronseornamentene.

Tekst: Frithjof Bringager
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945