Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Johan Christian Dahl

Fra Stalheim

Datering:1842
Andre titler:View from Stalheim (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:190 x 246 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Landskap
Ervervelse:Gave fra Carl Gustav Wedel-Jarlsberg 1914
Inventarnr.:NG.M.01060
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Relaterte objekter (Utført på grunnlag av):

Norgesreisen i 1826 satte dype spor i Johan Christian Dahls kunst. Hele 16 år senere dannet tegningene av utsikten fra Stalheim ned mot den trange Nærødalen i Sogn utgangspunkt for et av kunstnerens mest komplekse malerier.

Komposisjonen gir et fortettet inntrykk. Fjellene rundt Stalheim hever seg majestetisk mot en regntung, mørk himmel, der solen glimter gjennom skylaget og reflekteres av vanndråpene i regnbuen som hvelver seg over dalen og holder landskapet i et fast grep. Kontrasten til Fra Bastei, malt i 1819, er slående: I det tidlige arbeidet er oppmerksomheten konsentrert om det stupbratte klippefremspringet; her er avgrunnen skjult bak den lille sletten i forgrunnen og antydes bare ved fosserøyken. Ved å gjøre fjellsidene steilere enn de er i virkeligheten, har Dahl lukket billedrommet ytterligere. Panoramaet er på samme tid storslagent og intimt.

Denne lukkete verden rommer et mylder av detaljer, små scener som alle forteller en historie, og som setter menneskenes dagligdagse sysler og flyktige tilværelse opp mot det urgamle fjellandskapet og et helt annet tidsperspektiv. I likhet med i Vinter ved Sognefjorden finnes det også her elementer som er blitt tillagt en symbolsk betydning. Regnbuen er det mest iøynefallende – den er blitt oppfattet både som et symbol på det guddommelige og som en hyllest til den unge norske nasjonen – mens den forrevne bjerken i forgrunnen kan henspille på de voldsomme naturkreftene som utgjør en konstant trussel mot menneskenes eksistens.

Tekst: Bodil Sørensen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945