Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Revold, Axel/BONO

Axel Revold

Italienerinne

Datering:(1913)
Andre titler:Italian Woman (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:92 x 73,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 1916
Inventarnr.:NG.M.01134
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Revold, Axel/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Bildet ble malt under et opphold i Marseille og er et utmerket eksempel på hvordan innsiktene fra Paul Cézanne og Henri Matisse ble tatt opp av norske kunstnere på begynnelsen av 1900-tallet. Axel Revold studerte selv hos sistnevnte og regnes blant de norske Matisse-elevene. Arbeidet med komposisjon og fargens frigjøring fra naturalistisk gjengivelse sto sentralt.

Maleriet kan forstås som et portrett, men det individuelle og personlige synes tonet ned til fordel for det abstrakte formspillet og fargenes virkning. Kvinnen sitter halvt bortvendt, avventende og i sin egen verden. Linjespillet leder oppmerksomheten i retning av kvinnens bleke ansikt. Den faste komposisjonen bygger på noen få dominerende fargeklanger som er satt på i markerte plan, med komplementære kontraster og medierende mellomfarger.

Denne ”trefargeskalaen” og den tilhørende vekslingen mellom kontrasterende og harmoniserende elementer kom til å danne et fundament i Revolds kunstnerskap og var noe han formidlet videre under sin mangeårige professorgjerning ved Statens Kunstakademi i Oslo (1925–46). Vi snakker derfor om en egen Revold-skole i norsk kunsthistorie. Han er ellers kjent for sine store murale utsmykninger og for sine bidrag til den såkalte fresko-epoken, der freskene i tidligere Bergen børs (ferdigstilt i 1923) står fram som et høydepunkt.

Bildet hører til Revolds gjennombruddsår som kunstner og var med på Jubileumsutstillingen i Kristiania i 1914 der han deltok i utbrytergruppen ”De 14”.

Tekst: Øystein Ustvedt
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945