Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Francisco de Goya

Nattlig scene fra inkvisisjonen

Datering:Antagelig 1810
Andre titler:Night Scene from the Inquisition (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på treplate
Teknikk: Olje
Materiale: Tre
Mål:30,1 x 40 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Historisk scene eller person
Ervervelse:Testamentarisk gave fra Christian Langaard, innkommet 1923
Inventarnr.:NG.M.01347
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Høstland, Børre  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Dette lille, skissemessige og usignerte maleriets ekthet har vært omdiskutert og grundig undersøkt. Da Nasjonalgalleriets direktør, Jens Thiis, skrev om Chr. Langaards samling i 1913, var han ikke i tvil om at bildet var malt av Francisco Goya. Andre kunsthistorikere har ikke vært like overbevist. Et viktig moment i diskusjonen dukket opp i 1960: Da ble partier med overmaling på forsiden og baksiden av maleriet fjernet og påskriftene X.9. og G. X.9. kom til syne. Påskriftene refererer seg til inventariet over Goyas bo i 1812. Seks beslektede malerier er kjent med den samme merkingen, og fire av disse utgjør tydeligvis en serie.

Det er foretatt tekniske analyser av museets maleri som viser at det kan være fra Goyas tid. Verken det at Goya har eid maleriet eller tekniske undersøkelser beviser at mesteren selv har malt det, men det er vektige indisier. Maleteknikk og kunstnerisk kvalitet er også viktige momenter. I dag mener de fleste ekspertene at Nasjonalmuseets maleri er ekte.

Goya var aktiv i mange år og svært produktiv, som maler, tegner og grafiker. Hans verk er tallrike og varierte både motivmessig og stilistisk. Nattlig scene fra inkvisisjonen inngår i en gruppe mindre malerier som Goya utførte con amore – fordi tematikken opptok ham, og ikke som resultat av et oppdrag. Både som billedfortelling og rent malerisk bærer de preg av kunstnerens sterke engasjement i samtidens grusomme menneskeskjebner. Museets maleri viser munker, soldater og delinkventer med hvite kapper – antakelig i prosesjon til retterstedet.

Tekst: Sidsel Helliesen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945