Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Pierre Bonnard

Kvinne i et landskap

Datering:Ca. 1914
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:100,5 x 249 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Landskap
Ervervelse:Gave fra Nasjonalgalleriets Venner 1931
Inventarnr.:NG.M.01643
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Høstland, Børre  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Eldre utenlandsk kunst før 1915 fra Nasjonalgalleriets samling, 2007–2008
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Det er sol og sommer i en frodig hage med et vidt utsyn over et sydlandsk landskap. Under et tre står et bord dekket med duk, en terrin og en kurv kirsebær. Like ved bordet ligger en hvitkledd kvinne og hviler seg i en fluktstol. Til høyre i bildet ser en katt ut til å ha søkt tilflukt i skyggen.

Maleriet har et usedvanlig smalt og langt format, og de viktigste elementene er plassert side ved side i forgrunnen. Selv om perspektivet er tydelig markert i stolen og bordet, understrekes maleriets todimensjonale og dekorative karakter ved de tydelige penselstrøkene og de sterke fargene som er lagt på i avgrensete, rytmiske felt. De dominerende fargene er sjatteringer i grønt, blått og gult, med noen røde kontraster i dukens mønster og på bærene i kurven.

Pierre Bonnard var både maler, illustratør og plakatdesigner. Som maler videreførte han den impresjonistiske tradisjonen, både i form av motivvalg og teknikk. Men han arbeidet seg fram til en personlig uttrykksmåte som forente impresjonismens formspråk med en mer abstrakt og flatemessig stil, og særlig lot han seg inspirere av Paul Gauguin og japanske tresnitt.

Etter at han flyttet fra Paris og bosatte seg først i Normandie og senere i Provence, foretrakk han å male hverdagslivet i og rundt huset og hagen sin. I perioden da Kvinne i landskap ble utført, hadde han også en rekke private utsmykkingsoppdrag. Til disse oppdragene benyttet han gjerne store lerreter hvor han skildret sommerlige idyller og pastorale visjoner av mennesker og dyr i samklang med naturen.

Tekst: Frithjof Bringager
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945