Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Matisse, Henri/BONO

Henri Matisse

Bronsefiguren

Datering:1908
Andre titler:Bronze Figure (ENG)
Bronze aux oeillets (FRA)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:60,5 x 73 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Stilleben
Ervervelse:Gave fra Nasjonalgalleriets Venner 1934
Inventarnr.:NG.M.01772a
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Matisse, Henri/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Jarre, Anne Hansteen  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Henri Matisse arbeidet i årene 1900 til 1910 parallelt med malerier og skulpturer. Faktisk er over halvparten av hans totale skulpturproduksjon fra denne perioden. Av og til lot han seg direkte inspirere av sine egne skulpturer i utførelsen av malerier, slik som i Bronsefiguren.Bildets hovedmotiv er bronseskulpturen Liggende modell I som ble utført et år før maleriet. Skulpturen er stilt opp på en kavalett og i forgrunnen står en blå mugge fylt med røde nelliker. I bakgrunnen skimtes nederste del av et skjermbrett, og vi forstår ut fra dette lille utsnittet av et rom at vi er i kunstnerens atelier. I Bronsefigurensjonglerer Matisse med kunsthistoriske tradisjoner og sjangre. Bildet er et stilleben, men samtidig et figurmaleri. Motivet bryter med tradisjonen med

å male etter virkelig modell, men på samme tid videreføres et klassisk kunsthistorisk motiv i form av en naken kvinne – men her i skulpturell utforming. Bildet tematiserer på en original måte kunstens egne virkemidler, dens tradisjoner og motiver. Matisses kunstneriske gjennombrudd var som leder av Les Fauves – gruppen av kunstnere som ga støtet til 1900-tallets første avantgarde kunstbevegelse. Les Fauves’ bilder var kjennetegnet av ekspressiv fargebruk, heftig penselføring og en dramatisk forenkling av virkeligheten. Matisses fauvistiske periode var på hell i 1908, men i maleriet Bronsefiguren videreføres bruken av primærfarger og en dramatisk forenklet gjengivelse av motivet.

Tekst: Vibeke Waallann Hansen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945