Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Ukjent kunstner, Novgorod-skolen (usikker)

Den hellige Nikolas fra Zarajsk med scener fra hans liv

Datering:Første halvdel av 1500-tallet, med tilføyelser fra 1800-tallet
Andre titler:Saint Nicholas of Zaraysk with 20 scenes from his life (ENG)
Hl. Nikolaus von Zarajsk mit 20 Szenen aus seinem Leben (GER)
Betegnelse:Ikon
Materiale og teknikk:Tempera på treplate
Teknikk: Tempera
Materiale: Tre
Mål:118,3 x 97,5 x 3,0 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Religiøs scene eller person
Ervervelse:Gave fra Nasjonalgalleriets Venner 1934
Inventarnr.:NG.M.01773
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Del av utstilling:DIALOGER: Kjell Torriset, 2004
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

En biskopshelgen i liturgisk drakt er hovedmotivet i denne ikonen fra russisk middelalder. I venstre hånd holder han en evangeliebok, med høyre hånd gjør han en tradisjonell velsignelsesgest med to utstrakte fingre. I to små felt ved hans hode vises henholdsvis Kristus med en bok og Maria som holder et biskopsbånd i armene. Den russiske innskriften på hver side av helgenens hode forteller at personen er Den hellige Nikolaus undergjøreren, en av de mest populære helgenene i den russisk-ortodokse kirken. Han var særlig de reisendes, sjømennenes og barnas skytshelgen. Langs ikonens kanter er biskopens liv, undergjerninger og død skildret i 20 små bilder etter hverandre. Hans fødsel vises øverst til venstre, hans død og begravelse nederst til høyre.

Fremstillingsformen er typisk for russiske ikoner. De ble malt i en flatebetont og forenklet stil som hadde sin opprinnelse i middelalderens Bysants. I Novgorod, et stort og mektig russisk handelssentrum ikke langt fra dagens St. Petersburg, utviklet det seg på 1300- og 1400-tallet en egen ikonstil preget av folkekunsten i området. Her brukte ikonkunstnerne klare og rene farger. Det ble lagt stor vekt på de fortellende elementene, et uttrykksfullt linjespill og ensfargete flater satt kontrastfylt opp mot hverandre.

Denne ikonen, som regnes som et hovedverk fra Novgorod-skolen, ble anskaffet i Russland av den norske forretningmannen og ikonsamleren Richard Zeiner-Henriksen (1878–1965). Senere ble den gitt i gave til museet av Nasjonalgalleriets Venner.

Tekst: Frithjof Bringager
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945