Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Christian Krohg

Malerinnen Oda Krohg

Datering:1888
Andre titler:Portrait of the Painter Oda Krohg, b. Lasson (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:86,4 x 68,8 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Portrett
Ervervelse:Testamentarisk gave fra Erika og Mikael Lie, innkommet 1947
Inventarnr.:NG.M.02147
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Høstland, Børre  Last ned
Del av utstilling:Kunst 3. Verk fra samlingen 1814-1950, 2007–2011
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Christian Krohg. Bilder som griper, 2012
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Den leende, livsglade Oda er fremstilt en face med hendene i siden. Oda Engelhart (f. Lasson), som på dette tidspunktet var Christian Krohgs vordende ektefelle, er portrettert i en forenklet stil, med få detaljer og med sterkt rødt og blått som dominerende farger. Vår oppmerksomhet trekkes mot det spill levende, glade ansiktet og blikket som treffer oss direkte. Hun er sommerlig kledd i en kortermet, utringet rød bluse. Det er et humørfylt portrett av en sterk, selvbevisst og selvstendig kvinne på 28 år. Klærne og det utslåtte håret signaliserer en hverdagslighet og spontanitet som gjør at vi forstår at det ikke er et oppdragsportrett.

Portrettet har med tiden blitt et symbol for den såkalte ”bohemprinsessen” Oda. Edvard Munch bidro til denne tolkningen av bildet ved å parafrasere det i en radering: Kristianiabohemen II (1895). I denne er Oda plassert i samme positur og med samme klesdrakt, men der omgitt av ”sine” menn.

I januar 1884 ble Oda Engelhart elev av Krohg. På det tidspunktet var hun separert fra sin første ektemann Jørgen Engelhart, og bodde alene med deres to barn. Det utviklet seg raskt et forhold mellom lærer og elev. Da Krohg malte portrettet hadde de kjent hverandre i fire år, og det var nok ikke en bohemprinsesse han så eller ønsket å beskrive med sin pensel, men heller en vakker og sjarmerende ung kvinne, som allerede var mor til deres første felles barn (Nana, f. 1885), og som han mest av alt ønsket å gifte seg med. Bildet er malt ute en sommerdag i Hvitsten i 1888, bare noen måneder før de giftet seg.

Tekst: Vibeke Waallann Hansen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945