Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Ryggen, Hannah/BONO

Hannah Ryggen

Henders bruk

Datering:1949
Betegnelse:Tekstil
Materiale og teknikk:Håndvevd billedvev i gobelinteknikk med renning av lintråd og innslag av ulltråd
Teknikk: Billedvev i gobelinteknikk, Plantefarging, Veving, Håndveving
Materiale: Ull, Lin
Mål:H 192,5 x B 208,5 cm (pr. 2016)
Emneord:Bildende kunst
Klassifikasjon:Veving, Tekstil kunsthåndverk, Billedvev, Bildende kunst
Produksjonssted:Norge, Ørlandet
Ervervelse:Kjøpt 1953
Inventarnr.:NG.M.02262
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Ryggen, Hannah/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Hannah Ryggens verk formidler politiske budskap på en original og tankevekkende måte. De senere årene har hun fått stor internasjonal oppmerksomhet. Hun fikk sitt gjennombrudd i 1940-årene, og ble regnet som en av tidens mest betydningsfulle norske kunstnere. Hun arbeidet med temaer som krig og urettferdighet, og med det lille mennesket som blir kuet av overmakten. Selv om hun tok opp aktuelle problemstillinger fra samtiden, er hennes kunst universell og stadig aktuell.

I Henders bruk, som ble skapt fire år etter slutten av andre verdenskrig, er det krigens grusomhet som tematiseres, og det at unge menn bruker sine hender til å drepe i stedet for å bruke dem til noe positivt. Motivet viser en kvinne som leder en soldat gjennom et hav av mennesker, hester og kuler. Den blå kvinneskikkelsen står tydelig i kontrast til den rødlige bakgrunnen. Hun ser nærmest ut til å sveve over billedflaten.

Ryggen mottok i flere år maleundervisning, men i sitt valgte medium, billedveven, var hun tilnærmet selvlært. Hun vevde helt fritt uten mønster og gjorde alt selv, både spinning av garn, farging og veving. Ryggen ønsket å delta i hele prosessen, og brukte lang tid på hvert arbeid.

I tiden rundt andre verdenskrig var det mange som arbeidet med politisk engasjert kunst. Det som skiller Ryggen fra de andre politiske kunstnerne var hennes bruk av billedveven som uttrykksmiddel. På dette feltet var hun en pioner, og i 1953 ble hun den første tekstilkunstneren som ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet.

Tekst: Hilde Areng Skaara
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag