Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Anton van Dyck (antatt sikker)

Karel van Mallery

Datering:Mellom 1627 og 1635
Andre titler:Karel van Mallery (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:99,5 x 84 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Portrett
Ervervelse:Kjøpt 1978
Inventarnr.:NG.M.03201
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Kobberstikkeren, tegneren og forleggeren Karel van Mallery (1571–etter 1635) er portrettert i halvfigur med blikket vendt til siden mot en nøytral bakgrunn. Til høyre ses en brukket marmorsøyle. Van Mallery virket i Antwerpen og er mest kjent for sine kobberstikk med små andaktsbilder.

Anton van Dyck var en av sin tids mest berømte portrettmalere, ikke minst kjent for sine fremstillinger av kong Karl I av England og hans familie. Hans lærer og store forbilde var Peter Paul Rubens. Van Dyck manglet kanskje noe av mesterens gjennomføringskraft og effektivitet, men portrettene til van Dyck bærer preg av større følsomhet og evne til å leve seg inn i menneskenes livssituasjon.

Karel van Mallery-portrettet finnes i flere varianter hvorav Nasjonalmuseets versjon anses som den autentiske. Betydningen av håndens posisjon med det mystiske V-tegnet, som oppstår gjennom den store avstanden mellom pekefinger og langfinger, er ikke kjent, men denne detaljen ses også i et par studietegninger van Dyck har laget av van Mallery. Den brukkete søylen er et antikt element som var utbredt i italiensk maleri. Hos van Dyck er den visstnok en indikasjon på sorg hos modellen. Ifølge den romerske forfatteren Horatius kan den ødelagte søylen tyde på en sterk åndskraft i motgang, mens man med litterært belegg hos renessansepoeten Petrarca (Rime sparse nr. CCLXIX) kan se den som et symbol på en overgang i livet; i dette bildet innledningen til alderdommen eller et Memento Mori.

Tekst: Frode Haverkamp
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945