Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Giuseppe Maria Crespi (antatt sikker)

Abrahams offer

Datering:1690-tallet
Andre titler:The Sacrifice of Abraham (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:75 x 99 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Bibelsk
Motivtype:Religiøs scene eller person
Ervervelse:Kjøpt 1987
Inventarnr.:NG.M.03738
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Høstland, Børre  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Eldre utenlandsk kunst før 1915 fra Nasjonalgalleriets samling, 2007–2008
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Det gamle testamentes første Mosebok, kapittel 22, finner vi fortellingen om Abrahams offer. For å prøve styrken i Abrahams tro, befalte Gud ham å ofre sønnen Isak på bålet. Som den lydige og gudfryktige mannen Abraham var, tok han sønnen med ut i ørkenen for å utføre Guds vilje.

”Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn. Da ropte Herrens engel til ham fra himmelen og sa: … Legg ikke hånd på gutten og gjør ham ikke noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke har spart din eneste sønn for min skyld.”

Da Abraham så opp, fikk han øye på en vær som hang fast etter hornene i et kratt like bak ham. ”Abraham gikk bort og tok væren og ofret den til brennoffer istedenfor sin sønn.” Denne sentrale fortellingen i Det gamle testamente ble i kristen teologi tolket som et forvarsel om at Gud ville ofre sin sønn for menneskenes frelse.

Som mange malere i barokken valgte Giuseppe Maria Crespi å skildre det avgjørende øyeblikket i historien. Den ryggvendte Abraham skal til å kjøre kniven i Isak, men stoppes av engelen som kommer ned fra himmelen med sitt budskap. Engelen peker mot væren som skal ofres istedenfor Abrahams sønn. Crespi regnes som en av de fremste nord-italienske malerne ved overgangen mellom 1600- og 1700-tallet. Hans malerier er preget av barokkens sans for dramatikk, bevegelse og kontraster, ikke minst mellom lys og skygge. I sin kunst forener Crespi Bologna-skolens idealiserende klassisisme med de venetianske kunstnernes dype, glødende fargeholdning.

Tekst: Frithjof Bringager
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945