Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Ryggen, Hannah/BONO

Hannah Ryggen

Morgengry

Datering:1936
Andre titler:Daybreak (ENG)
Betegnelse:Tekstil, Billedvev
Materiale og teknikk:Håndvevd billedvev i gobelinteknikk og halvfloss, renning og innslag av ulltråd
Teknikk: Håndveving, Billedvev i gobelinteknikk, Halvfloss
Materiale: Saueull
Mål:H 299 x B 181 cm (pr. 2016)
Emneord:Bildende kunst
Klassifikasjon:Veving, Tekstil kunsthåndverk, Bildende kunst
Produksjonssted:Norge, Ørlandet
Ervervelse:Overført fra Norsk Kulturråd 1991
Inventarnr.:NG.M.04226
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Ryggen, Hannah/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Svenskfødte Hannah Ryggen bodde det meste av sitt liv sammen med maleren Hans Ryggen i Ørland i Sør-Trøndelag. Med utdanning som maler og med noe undervisning i vev, ble hun en pioner innen norsk tekstilkunst. Hennes gjennombrudd kom i 1935, med teppet Etiopia, hvor hun for alvor markerte sitt politiske engasjement.

I Ryggens bildevev presenteres vi for en rekke menneskeskjebner. Ryggens politiske og samfunnsmessige engasjement som feminist og pasifist ses ofte i hennes verk. I Hitlerteppet fra 1936 viser hun noe av den gru Hitlers regime kunne føre til. To personer står på kne, med armene bundet og avkappete hoder. Muligens er det en mann og en kvinne. Over dem svever et kors, symbolet på kristendommen. Det er i ferd med å velte overende og henspiller på fravær av de kristne verdiene som toleranse og medmenneskelighet i Det tredje riket. Fargebruken er holdt i det brunlige, gule og rød-rosa. Korsets form er definert ved en bred og mørk konturlinje, utført i floss. Det er dekorert med elleve kvadrater, samme antall som Jesu disipler, unntatt svikeren Judas. Der hvor korsdelene møtes er årstallet ”1936” vevet inn.

Ryggen spant og farget vevegarnet sitt selv, og hadde dermed kontroll over struktur og fargestyrke. Som oftest arbeidet hun fritt i veven, uten skisser eller kartonger. I tråd med malerkunsten i samtiden, arbeidet Ryggen med flaten, og var del av den tidlige norske modernismen.

Tekst: Ellen J. Lerberg
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945