Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Christoffer Wilhelm Eckersberg

Københavns red 1. mai 1832

Datering:1832
Andre titler:The Harbour of Copenhagen the 1st of May 1832 (ENG)
Betegnelse:Maleri
Materiale og teknikk:Olje på lerret
Teknikk: Olje
Materiale: Lerret
Mål:78,6 x 125,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Slagscene
Motiv – sted:København, Danmark
Ervervelse:Kjøpt 1992
Inventarnr.:NG.M.04265
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Dette marinemaleriet viser en rekke skip ved kysten utenfor København. Motivet går tilbake på en opplevelse kunstneren hadde 1. mai 1832. I dagboken skriver Christoffer Wilhelm Eckersberg:

Det er blitt bestemt at fregattene skulle seile tidlig om morgenen. På grunn av dårlig vær ble skipene forhindret fra å forlate den trygge ankringsplassen, og først om ettermiddagen løyet det såpass at sjøreisen nordover kunne starte.

Seilskutene er typiske krigsskip fra tidlig 1800-tall, såkalte fregatter. Båten i forgrunnen er et dampskip med skovler, representant for en ny tid for Danmark som sjøfartsnasjon. Bildet er tegnet med mange detaljer og med stor vekt på værforhold og riktig perspektiv. Horisonten er lav og himmelen høy. Drivende skyer og røyk fra båtene dominerer komposisjonen og skaper liv og bevegelse i maleriet. Fargeholdningen er dempet, hovedsakelig i nyanser av grått, men med noen røde innslag i flagg og båter.

Eckersberg var passasjer på dampskipet og malte senere flere bilder av denne hendel sen, med utgangspunkt i skrevne notater og skisser. Han var Danmarks mest betydningsfulle marinemaler i 1830- og 40-årene, kjent for sine nøyaktig konstruerte sjøbilder og skipsportretter. Her utnyttes en omfattende kunnskap om perspektiv, meteorologi og tidens skip til å skape en ny form for nøktern realisme. Som professor og direktør ved kunstakademiet i København fikk Eckersberg stor innflytelse på den danske malergenerasjonen som utdannet seg i 1820- og 30-årene. Han betegnes gjerne som dansk malerkunsts ”far”.

Tekst: Frithjof Bringager
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945