Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Auguste Rodin

Iris, gudenes sendebud

Datering:1890–1891
Betegnelse:Skulptur
Materiale og teknikk:bronse
Teknikk: Bronse
Materiale: Bronse
Mål:83,5 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Akt
Ervervelse:Gave fra generalkonsul Peter Krag 1938
Inventarnr.:NG.S.01250
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Høstland, Børre  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Eldre utenlandsk kunst før 1915 fra Nasjonalgalleriets samling, 2007–2008
Metadata:DigitaltMuseum API

Download

Auguste Rodins Iris, gudenes sendebud framstiller en naken, hodeløs kvinnekropp i momentan, gymnastisk bevegelse. Tyngdekraften er for et øyeblikk opphevet. Hun balanserer på den venstre fotens tær, mens den høyre hånden griper om den andre foten. Lårene skyves fra hverandre, og kvinnens kjønn blir eksponert. Rodin viser en sjelden kunstnerisk frihet og demonstrerer hvordan han behersker framstillingen av menneskekroppen i spontan og uttrykksfull bevegelse. For å understreke det flertydige, ga han denne tilsynelatende uferdige figurframstillingen flere titler: Iris, gudenes sendebud, En annen stemme, Kvinne med atskilte benog Den evige tunnel. Den sistnevnte tittelen bekrefter at det lå en erotisk betydning til grunn for figurens utfordrende stilling.

Inspirasjonskildene til verket var mange: gresk mytologi og antikkens fragmenterte statuer, Michelangelos uferdige skulpturer samt dans og akrobatikk som var på moten på slutten av 1800-tallet. Opprinnelig var en tidligere versjon av Iris, gudenes sendebud tiltenkt monumentet over Victor Hugo, som Rodin arbeidet på gjennom flere år. I utkastet hans fra 1890, Victor Hugos apoteose, hadde han plassert en bevinget kvinnelig figur på en sky over hodet på dikteren, som uttrykk for guddommelig inspirasjon. Senere ble figuren løsrevet fra monumentet og gjort til et selvstendig verk. Kunstneren snudde og forstørret den, og fjernet hodet, den ene armen og vingene. Resultatet ble en av de mest radikale skulpturene i hans store og betydningsfulle produksjon.

Tekst: Frithjof Bringager
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945