Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Ukjent kunstner, romersk

Hode av Hermes attribuert til Polykleitos
Romersk kopi av gresk original fra ca. 440 f.Kr.

Datering:Mellom 40 og 50 e.Kr.
Andre titler:Head of Hermes attributed to Polykleitos (ENG)
Betegnelse:Skulptur, Hode
Materiale og teknikk:Finkrystallinsk hvit marmor, gul patina, med et sølvaktig, skimrende glimmerlag
Teknikk: Marmor
Materiale: Sten
Mål:29,5 x 21 x 25,7 cm
Emne:Bildende kunst
Motiv:Skulptur
Motivtype:Mytologisk scene eller figur
Ervervelse:Kjøpt i Roma ved Hans Peter L’Orange for Beers legat 1939
Inventarnr.:NG.S.01265
Registreringsnivå:Enkeltverk
Eier:Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Samling:Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet
 Last ned
Publiserte utstillinger:C2901D38-57A6-4DD0-B342-25FCE70F2522
Metadata:DigitaltMuseum API
Kategori:

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945

Ved midten av det 5. århundre f.Kr. utviklet den greske billedhuggeren Polykleitos sin berømte formstandard. Formålet var å finne idealmålet for de menneskelige proporsjonene og vise harmonien mellom kropp og ånd. Denne standarden markerer et høydepunkt i den klassiske greske kunsten.

Polykleitos’ skulpturer er gjerne framstilt i stillingen som betegnes kontrapost. Kroppens vekt ligger på ett ben, og de forskyvningene som skapes, forplanter seg gjennom hele kroppen. Hodet vi her ser er kun et fragment, men likevel er kroppens dynamikk synlig i hodets helning og overgangen til halsen på venstre side. Polykleitos arbeidet i hovedsak i bronse, noe også de skarpt avtegnete linjene rundt munnen og øynene er tydelige tegn på. Hans skulpturer ble svært populære og ofte kopiert. Hodet i Nasjonalmuseets samling er en romersk kopi i marmor fra det første århundre e.Kr., og har nok vært del av en fullstendig statue. Hårets utforming ut fra kronen er særpreget med sine kloliknende former, et kjennetegn for Polykleitos’ skulpturer forestillende den greske guden Hermes. Selv om det er bevart mange kopier av Polykleitos’ Hermes, er det likevel ikke sikkert at dette hodet er en kopi av den. Det kan også være kopi etter en framstilling av sagnhelten Akilles.

Polykleitos’ idealfigur skulle ut fra hans formstandard fremstå som ungdommelig, men likevel ikke for ung. Til tross for det idealiserte ansiktet som Nasjonalmuseets hodefragment viser, signaliserer de sammentrukne øyenbrynene og det rolige uttrykket at det ikke er en yngling som er avbildet.

Tekst: Nils Ohlsen
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2