Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Ukjent kunstner

Hermenbyste av Olympiodoros
Kopi etter original fra ca. 300–275 f.Kr. Fra Caesarea, Israel

Datering:Mellom ca. 30 f.Kr. og 70 e.Kr.
Andre titler:Herm bust of Olympiodoros (ENG)
Betegnelse:Skulptur, Byste, Herme
Materiale og teknikk:Finkrystallinsk gulaktig marmor, gul patina, med lag av glimmer
Teknikk: Marmor
Materiale: Sten
Mål:50,7 x 31,2 x 25,4 x 27,2 x 24,4 x 24,1 cm
Emneord:Bildende kunst
Motiv:Skulptur
Motivtype:Historisk scene eller person
Motiv – person:Olympiodoros (avbildet person )
Ervervelse:Gave fra Nasjonalgalleriets Venner 1946
Inventarnr.:NG.S.01292
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011
Metadata:DigitaltMuseum API

Statuen av Olympiodoros står i tradisjonen etter de greske feltherre- og filosofportrettene. På begynnelsen av 3. århundre f.Kr. bidro Olympiodoros sterkt til å forsvare hjembyen mot makedonerne. For det ble han hedret med statuer som ble plassert på Akropolis allerede mens han levde. Hermen, en utforming av statuer som opprinnelig var forbeholdt den greske guden Hermes, viser den portretterte med kort skjegg og krøller. Ansiktet tilhører en moden mann. Dette var også vanlig i filosofportrettene som Olympiodoros-bysten har mye til felles med.

Olympiodoros fremstilles som en kraftfull mann med erfaring. Beslutningen om ikke å avbilde modellen som en idealisert yngling viser at kunstneren verdsetter feltherren, som med sammentrukne øyenbryn og alvorlig blikk signaliserer omtanke for hjembyens ve og vel.

At denne romerske kopien ble laget lenge etter Olympiodoros’ virketid, understreker hvor berømt den greske generalen og politikeren var. Bysten av Olympiodoros med sine individuelle særpreg er et typisk eksempel på den hellenistiske portrettkunsten, hvor man beveget seg mot stadig mer realisme i gjengivelsen. I denne hermen er de tettsittende øynene, det høye hårfestet og håret som er strøket bak ørene individualiserende trekk. Samtidig definerer skjegget og rynkene i pannen feltherren Olympiodoros som filosof.

Tekst:
Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945