Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Tronvoll, Mette/BONO

Mette Tronvoll

MN 001 Familien Purew, Otschir og Luwsansharaw

Datering:2004
Andre titler:MN 001 The Family Purew, Otschir and Luwsansharaw (ENG)
Betegnelse:Fotografi
Materiale og teknikk:c-print
Teknikk: Positiv farge
Materiale: Fotopapir
Mål:125 x 152 cm
Opplag:1/5
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2004
Inventarnr.:NMK.2004.0195
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Tronvoll, Mette/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Sett og registrert. Fotografi fra samlingen 1950-2007, 2007–2008
Metadata:DigitaltMuseum API

Mette Tronvoll, utdannet ved Parsons School of Design i New York, fotograferer gjerne mennesker i eksotiske deler av verden som Grønland, Japan, Mongolia og Svalbard. Dette verket hører til serien «Mongolia», og viser menneskene som bor i det golde, tørre landskapet vi ser i bakgrunnen.

Nomadefamilien Purew, Otschir og Luwsansharaw er plassert i en lett buet, frontal linje. Fjellene i det fjerne har snødekte topper, himmelen er vid og åpen. Formatet er stort, og dette bidrar til en nærhet mellom betrakterne og de som blir betraktet. De fire mennene og to kvinnene i ulik alder bærer samme typen klesdrakt, kåpeliknende med åpning foran. Ermene er lange og skjuler hendene. De to ytterste er kledd i blått og rammer inn gruppen. En skiller seg ut, en ung kvinne i mønstret, lilla drakt. Hun har brettet opp ermene slik at hendene synes. Hun er også den eneste som ikke har noe på hodet. Alle ser mot betrakter – uttrykket er nøytralt.

Tilsynelatende er personene tilfeldig oppstilt, men de framstår samtidig som statiske og stramt regisserte. Dette er ikke et øyeblikksbilde. Helhetsinntrykket er en kombinasjon av det objektivt registrerende og noe mer intimt kommuniserende; et umiddelbart fotografisk møte mellom kunstner og modeller. Motivet er registrert med empati, men uten å gripe inn eller ta stilling. Figurene er individer og kommuniserer med direkte blikk, men blir samtidig en slags idealiserte, konserverte og tidløse representanter for en kultur som framstår fremmedartet og distansert for et vestlig publikum.

Tekst: Marianne Yvenes
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag