Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Dolven, A K/BONO

A K Dolven

moving mountain (ENG)

Datering:2004
Betegnelse:Filminstallasjon
Materiale og teknikk:Filminstallasjon
Teknikk: DVD, bemalte treplater, Lyd, Projeksjon, 35mm
Materiale: 35 mm film, Tre
Mål:04:11 min
Opplag:2/5+2AP
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2004
Inventarnr.:NMK.2004.0381
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Dolven, A K/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Harvik, Andreas  Last ned
Del av utstilling:Absolutt installasjon, 2011–2012
Metadata:DigitaltMuseum API

Gjennom sitt arbeid med fotografi, film og video har A K Dolven fornyet norsk landskapstradisjon. Dette gjør hun ved å kombinere et formalt strengt uttrykk med fraværet av en narrativ linje, samtidig som bildene visuelt sett har symbolmettede referanser til bl.a. Edvard Munchs og Caspar David Friedrichs verker.

Hovedmotivet i filmen moving mountain (2004) er ruvende tåkelagte fuglefjell. Det er filmet i kystnære Lofoten. Fjellene fyller det meste av billedflaten med en lysning mot himmelen. Fjellpartiene har mettede sorte nyanser med en saftig grønn vegetasjon oppover fjellkammen. Tåken ligger som et sløret filter over motivet. Tilsynelatende ut fra intet flyr fuglene i suggestive bevegelser, inn og ut av lysningen i fjellet. I nederste kant ser vi to kvinneskikkelser; en blond kvinne til venstre og en mørkhåret til høyre. Det er en innelukket stemning i filmen som blir understreket både ved kvinnenes nesten statiske deltagelse og det påtrengende lydbildet av fuglenes skrik. Underveis vender først den ene kvinnen seg, og så den andre mot hverandre, men uten å få kontakt. Til tross for at tåken letter og utsynet blir bedre, ligger det en dramatikk i filmen. Dramatikken utspilles på to plan; den manglende kontakten mellom kvinnene og fjellenes mektige tilstedeværelse i dialog med fuglenes skrik.

Tekst: Eva Klerck Gange

A K Dolvens enkle arbeidsmetodikk fremkaller svært komplekse svar om tilskuerens forhold til natur og kultur.

moving mountain bryter det tradisjonelle norske idealet om naturen som et storslagent, stille og fredelig rom. Dolvens videoopptak av fjellandskapet på Røst i Lofoten uttrykker det motsatte av dette idealet. Naturen er høylytt, nifs og klaustrofobisk. For å pirke enda mer bort i tilvante naturfremstillinger, projiseres videoen godt over øyehøyde, på bakveggen til en stor, avlukket boks. Boksens hellende gulv hentyder til en bratt åsside. Innerveggenes og takets blankpolerte hvite overflate forsterker denne følelsen av stedsforskyvning og vektløshet. I videoens nedre hjørner ser to kvinnelige figurer opp mot en taggete fjellkløft som er innhyllet i tåke. Den ene kvinnen har blondt hår og den andre brunt, og blikket deres vender seg sakte fra revnen i fjellet på den andre siden av dalen og mot hverandre. Men de gir aldri tegn til at de ser den andre eller kameraet. De filmes hele tiden bakfra, slik at tilskueren aldri ser hvem de er. Over hodene deres flyr tusenvis av oppjagde sjøfugler inn og ut av fjelltåken. Fuglenes raske flyvninger til og fra reirene sine i fjellveggen står i kontrast til kvinnenes sakte dreiende hoder. De høyfrekvente og bråkete fugleskrikene gjør at bildene virker nærmest Hitchcock-aktige, med en sitrende forventning om at noe annet kommer til å skje i denne klaustrofobiske, stemningsladete scenen. I likhet med naturen holder Dolvens installasjon spenningen ved like og antyder kun muligheten for endring.

Tekst: Gavin Jantjes
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag