Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Berntsen, Sofie/BONO

Sofie Berntsen

Surf III

Datering:2004
Betegnelse:Installasjon
Materiale og teknikk:Blandet teknikk
Teknikk: Akryl
Mål:300 x 495 cm
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2004
Inventarnr.:NMK.2004.0391
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Berntsen, Sofie/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Rameaus nevøer: Sofie Berntsen og Karl Holmqvist, 2014–2015
Metadata:DigitaltMuseum API

I veggmaleriet Surf III har Sofie Berntsen sammenstilt en blanding av referanser som til sammen bygger et kretsløp. Motivet er bygd opp av motsetninger der alt eksisterer i en slags samtidighet. Den malte bølgen i nedre del av bildet er i stil og motiv inspirert av det som i Japan kalles ukiyo, eller «flytende verdener». Stilen ble utviklet i Edo-perioden (1603–1867), og oppsto i områdene hvor de livsnytende aspektene av tilværelsen sto i fokus. Det var de i ettertid så berømte tresnittene som beskrev middelklassens urbane livsstil, hvor bildene viste geishaer, skuespillere, sumobrytere og samuraier. Tresnittene ble fremfor alt brukt til kommersielle formål, og ble produsert i store opplag. De ble ikke regnet som høyverdig kunst. Kunstnerne ble gjerne betraktet som subversive, og ikke sjelden truet av sensuren. Et viktig aspekt er at ukiyo også er et homonym for det buddhistiske begrepet «sørgmodig verden», som refererer til den endeløse syklus av liv, sorg, død og gjenfødelse.

Også i Surf III kretser motivet om reinkarnasjon. Bølgen som stadig slår mot stranden, dagen som blir til natt og det svart-hvite mot det fargete, alt kan ses som symboler på tingenes foranderlige tilstand. I likhet med de japanske tresnittene finnes det også kommersielle referanser i Berntsens verk. Stjernene som er strødd utover himmelen tar utgangspunkt i ulike logotyper som Berntsen har funnet. Den ene er for eksempel hentet fra et polsk firma. Den er ribbet for innhold, og løsrevet fra sin sammenheng er den født på ny som ren form.

Tekst: Stina Högkvist
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag