Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Tinglum, Gerd M./BONO

Gerd M. Tinglum

Gertrude Stein (1874–1946) Altaihaukeskjegg, Crepis multicaulis, utryddet

Datering:1991/2005
Andre titler:Gertrude Stein (1874–1946) Crepis Multicaulis, Extinct (ENG)
Betegnelse:Fotografi
Materiale og teknikk:sølvgelatin
Teknikk: Positiv
Materiale: Baryttpapir
Mål:60,3 x 50,3 cm
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Portrett
Ervervelse:Kjøpt 2005
Inventarnr.:NMK.2005.0537
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Tinglum, Gerd M./BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Samle sammen. Innkjøp og gaver 2003-2006, 2006–2007
Metadata:DigitaltMuseum API

Gerd Tinglum ble utdannet i Japan, Oslo og ved Hochschule für Bildende Künste i Hamburg i 1970-årene. Hun er sentral innen tidlig norsk konseptkunst.

I 1991 viste Tinglum serien Usynliggjorte, utryddete og truede arter, som gjenga 30 kvinneportretter delvis skjult av en plante. Portrettene hadde kunstneren overført direkte fra oppslagsverk og biografier. Plantene – alle sjeldne, truede eller utryddete arter – var hentet fra botaniske verk. De avbildete kvinnene er musikere, kunstnere og diktere som dekker århundrers kulturhistorie: Sofonisba Anguissola, Rosalba Carriera, Corona Schroeter, Charlotte Brontë, Katherine Mansfield, Margaret McLachlan, Vanessa Bell osv. For å aktualisere det tidløse, har Tinglum også med et portrett av seg selv og sin mor. I selvbevisst stumhet vitner de om kvinners ikke alltid like påaktede innsats gjennom tidene, og til sammen utgjør de så å si feminismens åndelige anegalleri. De sjeldne eller truede plantene som delvis skjuler ansiktene, viser til kvinnenes problematiske og utsatte posisjon, usynliggjørelse og i mange tilfeller tragiske skjebner. Bildene blir dermed også et slags monumentalt epitafium over skaperevner som ble nektet full utfoldelse og anerkjennelse.

Helt siden 1970-årene har Tinglum arbeidet med en teknikk der tildekking av motivet er vesentlig for å usynliggjøre og påpeke ufrihet. Dette grepet tar hun opp igjen i fotoserien. Både plantemotivet og portrettet er talende for seg selv og bekrefter hverandre innenfor en sfære hvor problematikken tilegner seg en evig gyldighet.

Tekst: Steinar Gjessing / Randi Godø
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag