Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Ness, Ole Jørgen/BONO

Ole Jørgen Ness

Opus osiris

Datering:(1994)
Betegnelse:Videoinstallasjon
Materiale og teknikk:Videoinstallasjon
Teknikk: monitor
Materiale: DVD
Mål:28:12 min
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2006
Inventarnr.:NMK.2006.0021
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Ness, Ole Jørgen/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Samle sammen. Innkjøp og gaver 2003-2006, 2006–2007
PARADOKS. Posisjoner innen norsk videokunst 1980-2010, 2013
Metadata:DigitaltMuseum API

Da Ole Jørgen Ness gikk på Statens kunstakademi i Oslo (1989–93), utviklet han en rekke kunstnerpersonligheter. Dette var en reaksjon på datidens faginndelte undervisningsopplegg, som skapte problemer for dem som ønsket å arbeide med nye teknikker eller i et tverrfaglig felt.

Ness arbeider med komplekse installasjoner, hvor tegning er et hoveduttrykk og video er et av elementene. Opus Osiris er imidlertid en ren videoinstallasjon. Verket består av syv monitorer, plassert i en buet form. På hver skjerm er det et mannsportrett. «Velkommen til Opus Osiris, et debattmagasin for aktuell samtidskunst,» sier kunstneren Ole Jørgen Ness. Han presenterer seg som programleder og introduserer dagens panel, bestående av seks personer; «primitivisten» Urban Ghadtspa, surrealisten Jøgen Jøgner Nexi, symbolisten Gustav Greigel, installasjonskunstneren Jon Egil Askeir, spiritualisten Nemo og minimalisten Georg Jörgens, hver av dem et alter ego til Ness selv. Debatten tar opp problemstillinger som subjekt, identitet og autentisitet i forhold til kunstnerrollen. Diskusjonen forløper seriøst og forholdsvis rolig. Hver enkelt person får fremført sine synspunkter uten avbrytelser. Reaksjoner uttrykkes gjennom kroppsspråket med fakter og mimikk. Det avrundes med at alle får si hva de mener om politisk kunst. I Opus Osiris understrekes media som en viktig premissleverandør for ytringer om kunsten, idet debattprogrammet skal understøtte det seriøse uttrykket som fremvises av de fiktive kunstnerpersonlighetene på skjermene.

Tekst: Eva Klerck Gange
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag