Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Schoder, Thilo

Thilo Schoder

Rekkehus i Oddernesveien

Datering:Mellom 1938 og 1939
Betegnelse:Utkast, Eksteriørperspektiv
Materiale og teknikk:Myk blyant og tusj på transparentpapir
Teknikk: Tegning, Blyant, blyant på tracing, Tusj, Lavering
Materiale: Transparentpapir
Mål:27,9 x 47,2 cm
Emneord:Arkitektonisk tegning
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv – sted:Oddernesveien, Kristiansand, Norge
Ervervelse:Gave 2006 fra Bjørn og Mette Schoder
Inventarnr.:NMK.2006.0132.066.004
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Opphavsrett:© Schoder, Thilo
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Arkitektur på museum. Et 40 års-jubileum, 2015
Metadata:DigitaltMuseum API

Relaterte objekter (Montert sammen med):

Thilo Schoder var elev av Henry van der Velde og Josef Hoffman og startet eget kontor i Weimar i 1914. I 1920-årene giftet han seg med den norske sangerinnen Bergljot Dahl (1904–1984), og i 1932 flyktet de fra Tyskland til Flekkefjord. Schoder forsøkte å drive egen praksis videre, men møtte stor motstand i et proteksjonistisk norsk arkitektmiljø. I 1936 opprettet han kontor i Kristiansand, og han fikk etterhvert en mengde oppdrag i byen og omlandet. Han videreførte sin modernistiske praksis, men inkorporerte også lokale elementer og utviklet et særegent utrykk for funksjonalistiske trehus.

Hans hovedverk i Norge er rekkehuset i Oddernesveien, som ble oppført i slutten av 1930-årene og påbygget snaut ti år senere. Huset er komponert som flere blokker med ulik lengde og høyde føyet sammen, hvor planen kan leses ved at de fire veggpartiene som er trukket fram tilsvarer boenhetene i bygningen. Dette grepet gir fasaden en fast rytmisk artikulering. Utrykket var svært kontroversielt i samtiden.

Tegningen viser rekkehuset sett fra gaten. Den rytmiske og repetitive utformingen av fasaden forsterkes av perspektivet og ved at fasaden er kledd med liggende panel. De horisontale linjene søker et forsvinningspunkt til venstre, og slik strekkes fasaden og gir inntrykk av å fortsette. Denne perspektiviske framstillingsmåten er gjennomgående i Schoders norske prosjekter.

Tekst: Lise-Mari Valle Olsen
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur