Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Melandsø, Maja

Maja Melandsø

Melandsøgården

Datering:21. oktober 1931
Andre titler:Design for the Mellandsø Building (ENG)
Betegnelse:Utkast, Eksteriørperspektiv
Materiale og teknikk:Diazotypi
Teknikk: Diazotypi
Materiale: Papir
Mål: 241 x 217 mm
Emneord:Arkitektonisk tegning
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv – sted:Fjordgaten 25-29, Trondheim, Norge
Stil:Funksjonalisme
Ervervelse:Gave 2007
Inventarnr.:NMK.2007.0490.001.002
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Opphavsrett:© Melandsø, Maja
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Del av utstilling:Arkitektur på museum. Et 40 års-jubileum, 2015
Metadata:DigitaltMuseum API

Maja Melandsø tegnet denne tidsmessige aksonometrien i 1931, samme året som hun fikk arkitekttittel fra NTH. I diplomperioden hadde hun sett «Deutsche Bauaustellung» i Berlin, som del av professor Sverre Pedersens boligundervisning. Her lot studentene seg imponere av Mies van der Rohes og Walter Gropius’ nyskapende arkitektur. Melandsø medvirket også i streiken ved Arkitektlinjen i 1930, der studentene krevde at utdanningen måtte følge den nye tid.

Da bygården til faren, Johan Melandsø brant, hyret han datteren til å tegne nytt og moderne i Trondheim sentrum. Fire kontoretasjer med vindusbånd er stablet over en åpen butikkfasade på gateplan. Trapperommet er markert med et stort vertikalt vindusfelt. Framstillingen av byens fremtidige betongarkitektur mot den gamle trehusbebyggelsen gir signaler om et estetisk, teknologisk og samfunnsmessig brudd.

Til tross for at vindusfeltene i den ferdigstilte Melandsøgården ikke ble like uavbrutte som i dette utkastet – eller som i tyske samtidige forbilder – var bygningen så djerv at Dagbladets journalist kalte arkitekten «en ytterliggående modernist». I dag er Melandsø ansett som en pioner for funksjonalistisk arkitektur i Trondheim. Hun står fortsatt som en av relativt få norske kvinnelige arkitekter med egen praksis. Gjennom hele karrieren arbeidet hun parallelt med utsmykninger, illustrasjoner og karikaturtegninger og utnyttet sine kunstnerambisjoner og erfaringen hun hadde fått som elev hos Per Krohg i Paris.

Tekst: Nina Berre
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur