Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Hagen, Else Marie/BONO

Else Marie Hagen

Cover (ENG)
Cover (ENG) (original)

Datering:2010
Betegnelse:Installasjon
Materiale og teknikk:to fotografier, Cibachrome, podium og papir
Teknikk: Positiv farge
Materiale: Fotopapir, MDF, Papir
Mål:Variable mål
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2010
Inventarnr.:NMK.2010.0012
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Hagen, Else Marie/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Harvik, Andreas  Last ned
Del av utstilling:Absolutt installasjon, 2011–2012
Metadata:DigitaltMuseum API

Else Marie Hagen arbeider konseptuelt med fotografi, objekter og persepsjon. Utfordringen som ligger i romlighet og stedsspesifikke muligheter er et vesentlig grep som kommer sterkt til syne i installasjonen Cover fra 2010. Rommet preges av et blekrosa høyglanset podium formet som en L. Det er svøpt med papir i samme rosa farge og bryskt revet opp i den ene enden.I hver ende av podiet henger fotografier, delvis og helt pakket inn i det samme rosa papiret som er svøpt rundt podiet.

I fotografiet er samme podium avbildet med en modell lett vaklende på kanten, noe som viser at dette er en catwalk. Modellen står med lukkede øyne og rufsede lag på lag-påkledning. Dette skaper uhygge i en tilsynelatende rolig pastellrosa og hudfarget omgivelse. Vi ser at den subtile opprivningen av både modellens klær og papiret på catwalken danner en anspent konflikt mellom det tildekkede og det opprivende. Sammensetningen av fotografi og skulpturelle objekter, som begge relaterer seg til hverandre på flere nivåer, gir betrakteren muligheter til å forholde seg til Hagens dobbeltheter og avspeilinger av velkjente tema.

Hagen benytter seg av de samme virkemidlene som moteindustrien bruker i sine subtile reklamer eller iscenesatte visninger. Oppfatningen av oss selv som menneske preges sterkt av denne bransjens påtrengende, men likevel skjulte kommunikasjon i samfunnet.

Tekst: Randi Godø

Else Marie Hagen arbeider konseptuelt med fotografi og objekter, og spiller på betrakterens opplevelse av disse. Romlighet og stedsspesifikke egenskaper er vesentlige grep som kommer sterkt til syne i installasjonen Cover. Rommet preges av et rosa, høyglanset podium. Det er formet som en L og likner en catwalk innpakket i papir med samme rosa farge. I den ene enden er papiret halvveis revet av og ligger krøllete på hver side. Ved hver av endene henger fotografier på veggen, helt og delvis pakket inn i det samme rosa papiret som er svøpt rundt catwalken. Modellen i det ene fotografiet står med lukkede øyne og rufsete lag på lag-påkledning. Dette skaper ubehag i de tilsynelatende rolige, pastellrosa omgivelsene.

Den subtile opprivningen av både modellens klær og papiret på catwalken medvirker til en anspent konflikt mellom det tildekkede og det avrevne. Sammensetningen av fotografi og skulpturelle objekter, som relaterer seg til hverandre på flere nivåer, gir betrakteren muligheter til å ta stilling til Hagens dobbelthet og avspeilinger av velkjente temaer. Hun benytter seg av de samme virkemidlene som moteindustrien bruker i sin subtile reklame eller sine iscenesatte visninger. Oppfatningen av oss selv som mennesker preges sterkt av denne bransjens påtrengende, men likevel skjulte kommunikasjon i samfunnet.

Tekst: Randi Godø
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag