Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Julien, Isaac/BONO

Isaac Julien

Ten Thousand Waves (ENG)

Datering:2010
Betegnelse:Film
Materiale og teknikk:Filminstallasjon
Teknikk: Projeksjon, Lyd, 35mm
Materiale: 35 mm film, Tekstil , Lerret
Mål:49:41 min
Opplag:6+ 1 AP
2/6
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2011
Inventarnr.:NMK.2011.0002
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Julien, Isaac/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Anne Hansteen Jarre  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Ten Thousand Waves er et nøkkelverk i Isaac Juliens kunst. Videoprojeksjonen fletter sammen gamle myter og moderne tragedier i en spektakulær «videovev», som handler om overlevelse i globaliseringens tidsalder. Verket setter også opp en diskurs om motsetninger og likheter mellom fortidens og nåtidens Kina.

Hovedpersonen i Juliens verk er Mazu, en mytisk gudinne fra 1500-tallets Kina, som Julien lar sveve gjennom historisk tid og inn og ut av fortellingen. Man trodde at Mazu reddet unge sjømenn fra å drukne til havs, og hennes symbolske nærvær gir åndelighet til Juliens fortelling, hvor fire historier flettes sammen i en allegori om tvangsarbeid, folkevandring og utnytting over flere epoker. Rammeverket omkring fortellingen er det tragiske dødsfallet til 23 unge kinesiske gjestearbeidere i Morecambe Bay i Storbritannia i 2004. Mens de samlet inn hjerteskjell i fjæra, druknet arbeiderne da det flødde, og de ble fanget av høyvannet. Denne delen av fortellingen presenteres gjennom originale filmog lydopptak fra redningsforsøket.

For fortellingens andre del iscenesetter Julien 1500-tallets myte om unge sjømenn under Mazus beskyttelse i et fjellandskap i Kina. Han gjenforteller også scener fra den kinesiske svart/hvitt-filmen Gudinnen (1934), om en mor som tvinges ut i prostitusjon for å overleve; scenene gjenskapes i lysende farger, med en HD-skarphet som fra det 21. århundre. Julien bruker også det bølgende havet og Shanghais fremadstormende, kapitalistiske bybilde som symboler for de ulike aspekter av dagens Kina.

Tekst: Gavin Jantjes
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag