Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

Alexis de Chateauneuf

Vår frelsers kirke
Vor Frelsers kirke (original)

Datering:Juni 1848
Andre titler:Our Saviour's Church (ENG)
Betegnelse:Presentasjonstegning, Eksteriørperspektiv
Materiale og teknikk:Brunt blekk og akvarell på papir
Teknikk: Penn, Akvarell
Materiale: Papir
Mål:610 x 657 mm
Emneord:Arkitektonisk tegning, Bildende kunst
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv:Bygning, Kirke
Motivtype:Arkitektonisk, Byprospekt
Motiv – sted:Stortorget 1, Oslo, Norge
Stil:Nygotikk
Ervervelse:Gave 2011
Inventarnr.:NMK.2011.0012.001
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Ivarsøy, Dag Andre  Last ned
Del av utstilling:Høydepunkter fra arkitektursamlingene. Arkitektoniske tegninger fra 1800-tallet, 2011–2012
Metadata:DigitaltMuseum API

Tyskeren Alexis De Chateauneuf var en velrenommert arkitekt i Europa på begynnelsen av 1800-tallet, etter å ha arbeidet både i London og Hamburg. I 1846 giftet han seg med Caspara Møller fra Christiania, og dermed ble han en kjent figur også i det lille arkitektmiljøet her.

Vor Frelsers kirke i Christiania (nå Oslo domkirke) ble innviet i 1697, og i 1840-årene mente man det var behov for ombygging. Prominensen Chateauneuf, som plutselig var tilgjengelig for byens autoriteter, ble bedt om å vurdere ulike forslag. Han ble ikke synderlig imponert over noen av dem og responderte til slutt med sitt eget utkast.

Etter å ha sett kirken i virkeligheten under et besøk i byen i 1847, utarbeidet Chateauneuf nye planer, som han leverte året etter. Denne akvarellen illustrerer grepene han foreslo i eksteriøret, og som stort sett ble utført. Et av de mest dramatiske forslagene var å forhøye tårnet og i tillegg krone det med en kraftig nybarokk takhjelm. Dette innslaget brøt med den gotiserende stilen som ellers gjennomsyret restaureringsforslaget og som kan ses blant annet i omrammingen av portalene. Han begrunnet takhjelmens form med at han ønsket å reflektere kirkens opprinnelse fra Christian IVs regjeringstid (1588–1648).

Under denne ombyggingen av kirken ble det opprinnelige barokke interiøret byttet ut med et i nygotikk. Nygotikken ble i sin tur kastet ut da kirken igjen fikk nytt interiør av Arnstein Arneberg i en restaurering som sto ferdig i 1950.

Tekst: Bente Aass Solbakken
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Tyske Alexis De Chateauneuf (1799–1853) var en velrenommert arkitekt i Europa på begynnelsen av 1800-tallet, etter å ha arbeidet både i London og Hamburg.

I 1846 giftet han seg med Caspara Møller fra Christiania, og dermed ble han en figur også i det lille arkitektmiljøet her. Han ble bedt om å vurdere ulike forslag til ombygging av Vor Frelsers kirke i Christiania (nå Oslo domkirke, innviet i 1697). Den tyske autoriteten var ikke tilfreds med noen av de tilsendte forslagene, og responderte med sitt eget utkast. Etter å ha sett kirken i virkeligheten under et besøk i byen i 1847, utarbeidet han nye planer, som han leverte året etter. Denne akvarellen illustrerer grepene han foreslo i eksteriøret, og som stort sett ble utført. Et av de mest dramatiske var å forhøye tårnet, og dessuten krone det med en kraftig nybarokk takhjelm. Dette innslaget brøt med den gotiserende stilen som ellers gjennomsyret Chateauneufs restaureringsforslag, og som her kan ses blant annet i omramningen av portalen. Han begrunnet takhjelmens form med at han ønsket å reflektere kirkens opprinnelse fra Christian IVs regjeringstid. På 1800-tallet var det vanlig at arkitekter utførte malerier av egne utkast, og også av oppførte hus.

Høydepunkter - arkitektoniske tegninger fra 1800-tallet