Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Tan, Fiona/BONO

Fiona Tan

Proveniens

Datering:2008
Andre titler:Provenance (ENG)
Betegnelse:Videoinstallasjon
Materiale og teknikk:Videoinstallasjon
Teknikk: 6 LCD skjermer skjulte strømføringer, ingen audio
Materiale: Acetat
Mål:Variable mål
Opplag:3/4
1 AP
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2012
Inventarnr.:NMK.2012.0116
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Tan, Fiona/BONO
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Fiona Tan er født i Indonesia, vokste opp i Australia og flyttet i 1988 til Amsterdam, hvor hun studerte ved Rietveld Academie og Rijksakademi van Beldende Kunst. Hun har bodd og arbeidet der siden. I 2009 var hun hovedutstiller i den nederlandske paviljongen i Venezia, hvor Provenance ble presentert. Hun har deltatt på en rekke prestisjetunge utstillinger rundt om i verden.

Provenance – kilde eller opprinnelse – var opprinnelig et kommisjonsverk for Rijksmuseum i Amsterdam, hvor Tan hentet inspirasjon fra den tidlige nederlandske portrettkunsten. Verket består av seks videoportretter som vises på seks LCD- skjermer. Dette er portretter av hennes nære familie og bekjentskapskrets i Amsterdam; svigermoren, en butikkeier og hans sønn, en skolejente, en kabaretsanger. På avstand oppfatter man portrettene som fotografier, men kommer man nærmere forsvinner hvert enkeltbilde i en dypere fortelling. Videoportrettene er fra tre til fem minutter lange. Et lite utsnitt fra hverdagen. Hver scene er enkelt regissert, hovedsakelig med naturlig lys. Det vare lyset frembringer detaljerte, myke toner i ansiktene, samtidig som det henter frem nyansene i hvert enkelt rom. Innflytelsen fra den nederlandske portrettkunsten ser vi for eksempel i rombehandlingen og det gjennomstrømmende lyset i noen av portrettetene.

Hos Fiona Tan har identitetsproblematikk og beskrivelse av enkeltmennesket, fremstilt gjennom fotografi, video og videoinstallasjoner, stått sentralt.

Tekst: Eva Klerck Gange
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag