Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Platou, Frithjof Stoud

Frithjof Stoud Platou

SAS-bygget

Datering:2. mai 1956
Betegnelse:Presentasjonstegning, Fasadeoppriss
Materiale og teknikk:Blyant på transparentpapir
Teknikk: Blyant
Materiale: Transparentpapir
Mål:47,6 x 36,1 cm
Emneord:Arkitektonisk tegning
Klassifikasjon:Arkitektur
Motiv – sted:Ruseløkkveien 6, Oslo, Norge
Ervervelse:Gave 2013
Inventarnr.:NMK.2013.0265.001
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Arkitektursamlingene
Opphavsrett:© Platou, Frithjof Stoud
Foto:Nasjonalmuseet  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Tegningen viser F.S. Platous utkast til en moderne kontorbygning for flyselskapet SAS i 1956. Da huset sto ferdig to år senere, var fasaden en av Norges første curtain-walls, en ikke-bærende fasade, utformet uavhengig av planløsningen og hengt utenpå konstruksjonen. Utførelsen av et ensartet rutenettmønster i prefabrikkert stål og aluminium dekker her fem kontoretasjer, som ligger over en inntrukket dobbel førsteetasje. Den åpne glassfasaden mot gata skulle invitere kunder inn i reisebyrået. Intensjonen om et glatt, høyteknologisk uttrykk står i sjarmerende kontrast til den tradisjonelle tegneteknikken i blyant, utført med imponerende presisjon.

Antakelig var Lever House i New York (Skidmore, Owings & Merrill, 1950–52), karakterisert av et estetisk knapt, forfinet og relieffløst formspråk, et forbilde. Helst skulle nok arkitekten sett at SAS-bygningen også var et frittstående høyhus. I tegningen har han ikke gjengitt nabobygningene langs den tette fasaderekken langs Ruseløkkveien. Men drømmen om en skyskraper i en mer åpen bymessig situasjon ble virkelighet da han fikk oppført Philips-bygget på Majorstua i 1958, kledd med curtain walls på alle fire sider (revet 2000).

I 1930-årene tok Platou over Lars Backers praksis og arbeidet kontinuerlig med modernismens videreutvikling etter krigen. Med høyhusene for SAS og Philips markerte han et standpunkt i den norske samtidige debatten mellom arkitekter som enten orienterte seg mot «det hjemlige» eller, som Platou, «det internasjonale».

Tekst: Nina Berre
Fra "Høydepunkter. Arkitektur", Nasjonalmuseet 2016, ISBN 978-82-8154-118-4

Høydepunkter. Arkitektur