Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Tiravanija, Rirkrit/BONO

Rirkrit Tiravanija

untitled 2012 (freedom can not be simulated) (ENG)

Datering:2012
Betegnelse:Installasjon
Materiale og teknikk:kjøkkenbenk, kjøkkenredskaper, pølser, Thailands grunnlovsbøker og veggtekst
Materiale: Rustfritt stål, Plast, polytetylen, Papir , Organisk materiale, vann, Maling
Mål:Variabel
Emneord:Bildende kunst
Ervervelse:Kjøpt 2014
Inventarnr.:NMK.2014.0129
Registreringsnivå:Komplekst objekt
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Tiravanija, Rirkrit/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Del av utstilling:Grip friheten! , 2014
Metadata:DigitaltMuseum API

Den første tegningen Rirkrit Tiravanija stilte ut var et portrett av ham selv som barn, poserende med moren og søsteren hos en fotograf i hjembyen Buenos Aires. Faren lot noen år senere en gatekunstner i Hanoi tegne en kopi av bildet, som Tiravanija fikk i gave. Reproduksjonen ble vist i forbindelse med en gruppeutstilling hvor tegninger av skulptører var tema.

Tiravanija, som har kunstutdannelse fra Canada og USA, er imidlertid ikke skulptør i tradisjonell forstand. Hans kunstnerskap handler snarere om å skape rom for møter mellom mennesker i offentlige gallerier og museer, som reflekterer hverdagslige situasjoner. Et eksempel er verket Freedom Can Not Be Simulated fra 2012, der han sammen med publikum lager pølser, men disse pølsene er vel å merke ispedd 18 makulerte eksemplarer av den thailandske grunnloven. På bakgrunn av arbeidsmetodene er hans kunst blitt stående som eksempel på «relasjonell estetikk», en betegnelse som sikter til sosialt og etisk motiverte kunstprosjekter. I den grad han lager objekter, er de mangfoldiggjort og anonymisert.

Tittelen illustreres i billedmotivenes henvisning til opinionsytringer, protestmarsjer og andre opptog, men også i den praktiske bruken av tegnemediet som illustrasjonsverktøy og beskrivelse. Det var konseptkunsten i 1960- og 70-årene som introduserte tanken om at mediene uttrykker verkets idé. Som disse kunstprosjektene rommer også Tiravanijas verk en rekke institusjonskritiske spørsmål.

Tekst: Nina Sundbäck-Arnäs Kaase
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag